Slovenská správa ciest (SSC) pripravuje modernizáciu ciest I. triedy v okolí Nitry a Levíc. Štúdia uskutočniteľnosti, ktorú pripravila, podľa Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) obsahuje viaceré chyby, vrátane zlých výpočtov, nevyhovujúceho dopravného modelu a chýbajúcej ekonomickej analýzy.
S cieľom modernizácie 97 kilometrov ciest I/51 medzi Nitrou a Žemberovcami a I/76 medzi Hronským Beňadikom a Želiezovcami štátni cestári posudzujú investíciu 112 miliónov eur do rekonštrukcie a 187 miliónov eur do obchvatov obcí.
Projekty na začiatku prípravy
Projekt je podľa analytikov rozdelený na dvadsať úsekov s vlastným variantom modernizácie a výstavby obchvatu. S výnimkou obchvatu Vrábeľ, pre ktorý bola spracovaná dokumentácia na územné rozhodnutie, sú všetky projekty na začiatku prípravy.
Trnava bude mať inteligentné a zmodernizované križovatky, radnica už hľadá dodávateľa
„Na väčšine úsekov SSC neporovnáva modernizáciu a obchvat, čo je v rozpore s dobrou praxou a metodikou ministerstva dopravy. Chýba ekonomická analýza modernizácie väčšiny cesty, použitý dopravný model nespĺňa štandardy stanovené rezortnou metodikou,“ informoval ÚHP na sociálnej sieti.
Zameranie na určité obchvaty
Aj po zohľadnení chýb a obmedzení dopravného modelu a ekonomickej analýzy je podľa analytikov možné považovať obchvaty Veľkého Ďuru, Kalnej nad Hronom a Hornej Seče za spoločensky návratné. Navrhujú ich zaradiť do zásobníka projektov v cestnej infraštruktúre a pripravovať ich podľa harmonogramu.
„ÚHP odporúča štúdiu uskutočniteľnosti vypracovať podľa platných metodických dokumentov s plnohodnotnou analýzou a opätovne predložiť na hodnotenie. SSC by sa mala zamerať na obchvaty Veľkého Lapáša a Vrábeľ a úseky, ktoré štúdia – hoci nespoľahlivo – považuje za spoločensky návratné,“ dodal ÚHP.