Fakulta informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity (FIIT STU) v Bratislave bude v rámci pilotného projektu pre ministerstvo dopravy a výstavby testovať pripravenosť slovenských ciest na nasadzovanie inteligentnej a prepojenej dopravy. Ako v utorok informovala STU, fakulta podpísala s rezortom dopravy o tom zmluvu.
Výskumníci otestujú senzorickú čitateľnosť vodorovného aj zvislého dopravného značenia na vybraných úsekoch ciest hlavného mesta, diaľnic, ciest I., II. a III. triedy.
Doprava sa uberá k automatizácii
Výstupom projektu bude analýza zistených skutočností, zameraná na spoľahlivosť detekcie rôzneho druhu dopravného značenia na slovenských cestách senzormi a metódami, ktoré sa štandardne používajú v moderných autách ako základ pre pokročilé asistenčné systémy, prípadne autonómnu jazdu na niektorej z požadovaných úrovní. Podľa zmluvy získa štát okrem analýzy aj kompletný súbor na ďalší prípadný výskum či inak koncipovanú analýzu.
„Kvalita značiek a ich kompatibilita so senzormi je niečo, čo štát zatiaľ nemá podrobne zmapované. Preto vítam tento projekt a očakávam, že nám prinesie veľmi zaujímavé dáta,“ uviedol minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina). „Doprava sa bude v budúcnosti uberať smerom k väčšej automatizácii, preto by sme nemali zaháľať, ale pracovať na tom, aby sme našu infraštruktúru čo najviac prispôsobili trendom a zároveň týmto spôsobom zvyšovali bezpečnosť v cestnej doprave,“ doplnil minister.
Nevyhnutné rozvíjanie projektov
„Rozvíjanie projektov v oblasti dopravy je nevyhnutné, ak sa chceme ako krajina posúvať smerom k nasadzovaniu inteligentných dopravných prostriedkov na naše cesty vo veľkom,“ povedal dekan FIIT STU Ivan Kotuliak.
„Ak sa máme na strojové čítanie značiek stopercentne spoliehať pri autonómnych autách, musíme si v prvom rade vedieť jednoznačne povedať, v akom stave toto dopravné značenie na našich cestách je a ako sú moderné autá schopné alebo neschopné prečítať ho a porozumieť mu,“ poznamenal odborný garant projektu za FIIT STU Marek Galinski, ktorý pôsobí vo výskumnej skupine Automotive Innovation Lab.