Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) vyhlásila novú verejnú súťaž na prenájom šiestich reštauračných vozňov. Predpokladá na to vynaložiť opäť 14,1 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty za osem rokov, vrátane opcie na štyri roky.
Národný vlakový dopravca plánuje reštauračné vozne nasadzovať vo vnútroštátnej a medzinárodnej osobnej doprave. Predchádzajúci tender z júna zrušil z dôvodu, lebo nedostal žiadnu ponuku.
Očakávajú relevantnú ponuku
„Od novej súťaže očakávame predloženie relevantnej ponuky. V prípade, že nám nebude predložená žiadna ani v tejto opakovanej súťaži, zvážime iné postupy v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní,“ uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Spoločnosť tvrdí, že prenájom reštauračných vozňov je z dlhodobého hľadiska výhodnejší ako ich kúpa.
Národný vlakový dopravca chce prevádzkovať trate Žilina – Rajec
„Pre posúdenie ekonomickej výhodnosti prenájom verzus nákup reštauračných vozňov bola spracovaná štúdia uskutočniteľnosti, ktorá preukázala ako výhodnejší variant prenájom. Vo výpočtoch boli zohľadnené všetky relevantné parametre na referenčné obdobie tridsať rokov, ktoré predstavuje dobu životnosti vozňa,“ priblížil Kováč.
Lehota na predkladanie a otváranie ponúk v tendri je 2. septembra, platiť musia minimálne do 31. januára 2020. Kritériom na vyhodnotenie ponúk je cena, na zabezpečenie ponuky je potrebná zábezpeka vo výške 350 tis. eur. Reštauračné vozne majú byť dodané na Železničnú stanicu v Košiciach a dopravca ich chce nasadzovať najmä na vnútroštátnej trase Bratislava – Košice. Predpokladaná hodnota prenájmu vozňov podľa spoločnosti vychádza z ceny klimatizovaného reštauračného vozňa na jeden kilometer na základe sadzobníka Medzinárodného zväzu železníc (UIC) vo výške 0,804 eura. Jeden vozeň by mal najazdiť tisíc kilometrov denne, čo je za rok 365-tisíc kilometrov, prenájom tak stojí 293,5 tisíca eur na rok, resp. 2,35 milióna eur na osem rokov. Cena prenájmu šiestich vozňov je tak vyše 14 miliónov eur.
Nie je pokrytá prevádzková potreba
„V súčasnosti ZSSK nedisponuje dostatočným počtom moderných klimatizovaných reštauračných vozňov a nie vždy je pokrytá prevádzková potreba. Z uvedeného dôvodu sú nahradzované neklimatizovanými vozňami, čo spôsobuje zníženie kvality prepravy,“ upozornil Kováč. Cez súťaž chcú podľa neho zabezpečiť pokrytie potreby reštauračných vozňov v dostatočnej kvalite. „Zámerom ZSSK je zabezpečiť dostatočný počet klimatizovaných reštauračných vozňov pre prevádzku vo vlakoch diaľkovej dopravy na zabezpečenie reštauračných služieb vo vlakoch. Aktuálne je v pláne len uvedená súťaž na prenájom šiestich reštauračných vozňov,“ informoval Kováč.
ZSSK má celkom osemnásť reštauračných a bistro vozňov. Osem reštauračných vozňov bolo zmodernizovaných v rokoch 2006 až 2008, tri v roku 1996. Šesť bistrovozňov prešlo modernizáciou v roku 2000 ( tri z nich nie sú klimatizované) a jeden starý nemodernizovaný vozeň z roku 1978 nemá klimatizáciu. Tri reštauračné vozne sú radené vo vlakoch InterCity (IC), osem v rýchlikoch a tri vo vlakoch medzinárodnej dopravy. Reštauračné vozne vo vnútroštátnej doprave a IC vlaku Viedeň – Bratislava – Košice prevádzkuje zmluvný partner Wagon Slovakia Košice, a. s. Na ôsmich medzištátnych linkách zo SR zabezpečujú reštauračné služby zahraniční dopravcovia v spolupráci so svojimi partnermi – česká spoločnosť JLV, maďarská Utasellátó a rakúska DoN.