Letné horúčavy predstavujú riziko aj pre železničnú infraštruktúru. Vysoké teploty spôsobujú rozťahovanie oceľových koľajníc, čo v extrémnych prípadoch vedie k ich vybočeniu.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ako správca železničnej infraštruktúry, preto počas leta zavádza preventívne opatrenia, ktoré majú zabezpečiť bezpečnú a plynulú vlakovú dopravu.
Teplota koľajníc dosahuje aj 50 stupňov Celzia
Ako informovala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková, koľajnice sa počas montáže napínajú na dĺžku zodpovedajúcu teplote 25 až 28 stupňov Celzia, aby sa minimalizovalo riziko deformácie v čase, keď povrchová teplota koľajníc dosahuje aj 50 stupňov Celzia. „Ide o stav, keď koľaj prekoná odpor svojho uloženia v štrkovom lôžku, čo môže spôsobiť nebezpečné deformácie trate,“ upozornila Lániková.

Železnice Slovenskej republiky znížili počet prechodných obmedzení rýchlosti na historické minimum
Stabilitu trate zvyšujú podvalové kotvy, opierky a správne zaštrkovanie. Využíva sa aj náter bielou farbou, ktorý znižuje povrchovú teplotu koľajníc, napríklad na ozubnicovej trati medzi Štrbou a Štrbským Plesom.
Pri riziku vybočenia ŽSR zavádzajú dočasné obmedzenia rýchlosti a zvyšujú dohľad nad traťou. Vykonávajú sa častejšie pochôdzky, merania teplôt a kontrolné jazdy, najmä v úsekoch pri mostoch, tuneloch či výhybkách. Teplota vzduchu aj koľajníc sa denne monitoruje, pričom merania slúžia ako podklad pre preventívne zásahy.
Viacero prípadov vybočenia koľají
ŽSR evidovali toto leto viacero prípadov vybočenia koľají, napríklad v júni vo výhybni Slatinka, medzi stanicami Bratislava hlavná stanica a Bratislava-Nové Mesto, medzi odbočkami Močiar a Vinohrady, pri Hronskej Dúbrave a v auguste na trati Bratislava východ – Vinohrady.

Slovenské železnice môžu úsporami získať desiatky miliónov, problémom sú podľa analytikov starnutie pracovníkov aj veľa vedúcich
Vo všetkých prípadoch boli okamžite prijaté bezpečnostné opatrenia – zníženie rýchlosti, vylúčenie koľají a následné opravy. Opravené úseky sú následne sledované a rýchlosť vlakov je tam dočasne obmedzená maximálne na 50 km/h.
Počasie testuje železnice aj v zime
Extrémne počasie testuje železnice aj v zime, keď hrozia najmä lomy koľajníc, snehové záveje či námraza na výhybkách. ŽSR preto počas celého roka prijímajú opatrenia, ktoré majú minimalizovať vplyv počasia na bezpečnosť a spoľahlivosť železničnej dopravy.
„Včasnými preventívnymi opatreniami minimalizujeme riziká, ktoré takéto extrémne teploty na koľajisku prinášajú,“ skonštatovala Lániková.