- aktualizované 22. novembra, 15:23
Spoločnosť Slovak Lines je pripravená ponúknuť Bratislavskému samosprávnemu kraju (BSK) pomoc pri riešení aktuálnej situácie s dopravou v kraji. Na pondelkovom brífingu to uviedol generálny riaditeľ Slovak Lines Pavol Labant.
„Skutočnosť, že od prvého dňa nového dopravcu nepremáva takmer polovica spojov regionálnej dopravy, predčila všetky naše očakávania,“ uviedol Labant s tým, že očakávali, že nový dopravca bude mať spočiatku problémy, avšak nečakali, že príde až k takému výraznému obmedzeniu spojov.
Od 15. novembra prevzal autobusovú dopravu v kraji nový dopravca Arriva, ktorý od začiatku bojuje s nedostatkom vodičov.
Ponuka môže byť nerealizovateľná
Ako dodal generálny riaditeľ Slovak Lines, nový dopravca sa síce snaží hľadať alternatívne riešenia k zlepšeniu situácie s dopravou v BSK, avšak podľa avizovaných cestovných poriadkov na tento týždeň sa počet vypravených spojov radikálne nemení.
Arriva mení trasovanie liniek v Bratislavskom kraji, zmena sa dotkne autobusov zo smerov Pezinok či Senec
„Preto sme pripravení BSK poskytnúť pomoc a hľadať možné riešenia,“ uviedol Labant s tým, že situácia je náročná aj pre BSK, preto majú záujem o stretnutie a diskusiu o možných riešeniach aktuálnej situácie. Okrem nevypravených spojov nový dopravca podľa neho bojuje s viacerými technickými či organizačnými problémami. „Evidujeme tisíce žiadostí od nespokojných cestujúcich,“ skonštatoval Labant.
Rozdiel medzi ponukami Slovak Lines a víťazného uchádzača bol 22 miliónov eur na 10 rokov. „Pre predstavu, je to 2,2 milióna eur ročne. Teraz sa však ukazuje, prečo rozdiel bol tak opodstatnený a že víťazná ponuka môže byť nákladovo nerealizovateľná,“ myslí si Labant.
Arriva sa vyhovára na čas
Ako dodal, výpadok tržieb, náborový príspevok či avizované pokuty zo strany BSK extrémne zaťažia rozpočet nového dopravcu.
„Neprimerane nízka cena bola jedinou oficiálnou námietkou voči výsledkom verejného obstarávania nového dopravcu a ukazuje sa, že bola oprávnená,“ doplnil s tým, že Slovak Lines podal správnu žalobu na súd, nakoľko ich námietka voči verejnému obstarávaniu bola zamietnutá.
Spoločnosť Slovak Lines opakovane upozorňovala na zvýšené riziko ohrozenia dopravy v Bratislavskom kraji
Nový dopravca Arriva odôvodňuje nedostatok vodičov krátkosťou času, avšak Slovak Lines, naopak, tvrdí, že dopravca začal s náborovou kampaňou už v lete a mal dostatok času na nastavenie podmienok tak, aby vodiči Slovak Lines prešli k novému dopravcovi.
Hodinovka nerozhoduje
„Ponúkli sme naše technické kapacity a zdroje, zázemie pre vodičov a servisné centrá, napriek počiatočnému záujmu prišlo len k veľmi malej dohode. Stále však sme pripravení s novým dopravcom rokovať,“ uviedol Labant.
„Od 15. novembra bol každý z našich 454 zamestnancov uvoľnený a mohli sa zamestnať u akéhokoľvek zamestnávateľa,“ dodal s tým, že výška hodinovej mzdy nie je rozhodujúci faktor pri tom, či sa niekto rozhodne prejsť k novému zamestnávateľovi.
Arriva je ochotná rokovať
Generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan na pondelkovej tlačovej konferencii deklaroval, že sú ochotní rokovať so Slovak Lines. „Zaevidovali sme ponuku Slovak Lines a sme pripravení komunikovať, vypočuť si túto ponuku a zistiť možnosť vzájomnej dohody, najprv však potrebujeme pochopiť v čom spočíva ich ponuka,“ uviedol Ivan.
Arriva nemá v úmysle kradnúť vodičov Dopravnému podniku Bratislava, prácu chce dať prioritne ľuďom zo Slovak Lines
Ako dodal, cieľom Arrivy je vyriešiť vzniknutú situáciu s chýbajúcimi vodičmi a aj vďaka náborovému príspevku štiritisíc eur evidujú záujem nových vodičov.
„Samozrejme, je to proces, ktorý nejaký čas trvá. Od minulého týždňa sme reálne zazmluvnili zhruba 20 ľudí a pribúdajú ďalší. Je teda predpoklad, že situácia si bude naďalej zlepšovať,“ doplnil.
Nedostatok vodičov komplikuje aj pandémia
László Ivan sa vyjadril, že k tomu, aby Arriva dosiahla požadovanú úroveň prepravy, potrebujú zhruba 100 vodičov. Nový dopravca stále hovorí iba o 63-65 percentách vypravených spojov. To, že nie sú vypravené aj niektoré spoje, ktoré sú uvedené v upravených cestovných poriadkoch, je podľa Ivana zapríčinené aj aktuálnou pandemickou situáciou.
„Pracujeme s partnermi, je predpoklad, že už v najbližších dňoch by mohlo jazdiť 20 – 25 minibusov na najviac postihnutých linkách. Rokujeme tiež s alianciou dopravcov a pracujeme na novom biznis modeli, aby dopravcovia mohli poskytovať pre nás službu prostredníctvom subdodávok,“ doplnil Ivan s tým, že ku koncu týždňa by mali prezentovať výsledky týchto krokov.