Arriva nemá v úmysle kradnúť vodičov Dopravnému podniku Bratislava, prácu chce dať prioritne ľuďom zo Slovak Lines

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
DOPRAVA: Nový autobusový prepravca ARRIVA v BSK
Foto: ilustračné, SITA/Branislav Bibel
  • aktualizované 19. novembra, 16:25

Nový autobusový dopravca v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) Arriva nemá v úmysle kradnúť vodičov Dopravnému podniku Bratislava (DPB). Na piatkovej tlačovej konferencii to uviedol generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan.

Ako dodal, cieľom zvýšenia náborového príspevku na sumu 4-tisíc eur, je zamestnať prioritne vodičov, ktorí pracovali pre predchádzajúceho regionálneho dopravcu Slovak Lines. Podľa neho Arriva neeviduje, že by sa po zvýšení náborového príspevku k nim snažili prechádzať vodiči z DPB.

Chýbajú desiatky šoférov autobusov

DPB by potreboval aktuálne prijať zhruba 60 šoférov autobusov. Pre agentúru SITA to uviedol hovorca DPB Martin Chlebovec.

„Súčasný stav vodičov v DPB neumožňuje rozširovať mestskú hromadnú dopravu (MHD) a v prípade rozsiahlejšieho výpadku (napríklad pre pandémiu) môže tento stav vážne ovplyvniť výpravu spojov. Situácii nepomáha ani pretrvávajúci „súboj“ o vodičov autobusov v Bratislavskom kraji,“ uviedol Chlebovec s tým, že DPB vníma aktivity regionálneho dopravcu Arriva. „Problém s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily je však celoslovenský, až celoeurópsky,“ doplnil.

Dopravný podnik preplatí čakanie medzi spojmi

DPB eviduje zvyšujúci sa záujem o prácu vodiča MHD. „Dôležitým prvkom je okrem náborového príspevku aj výška mesačnej mzdy, ktorá je z dlhodobého hľadiska tým najdôležitejším faktorom,“ poznamenal Chlebovec s tým, že aktuálne si v rámci bežného pracovného úväzku môžu vodiči zarobiť brutto 1 300 -1 800 eur.

„Nadčasy prepláca DPB nad rámec zákona, naviac platí aj za čakanie medzi spojmi,“ skonštatoval. Budúcim vodičom DPB zaplatí tiež preškolenie na skupinu D a finančne pomáha aj s ubytovaním. „Dôležité je podčiarknuť, že vodiči dostávajú kompletný servis a nemusia sa starať o údržbu alebo poistné udalosti,“ dodal.

Nové kĺbové autobusy

Atraktívny je podľa hovorcu DPB aj neustále modernizovaný vozový park. „Posledné zastarané kusy autobusov už koncom roka DPB nahradí 40 úplne novými kĺbovými autobusmi s výkonnou klimatizáciou, determálnymi oknami a kamerovým systémom,“ uviedol.

Dodal, že jedno z takýchto vozidiel si môže verejnosť pozrieť už v sobotu 20. novembra počas Náborového dňa v Depe Trnávka (Jurajov Dvor) a pod dozorom skúseného inštruktora podnikovej autoškoly aj vyskúšať jazdu v uzavretom areáli ešte predtým, než sa budúci vodiči rozhodnú pre prácu v DPB. Záujemcovia o prácu vodiča musia spĺňať vekovú hranicu 24 rokov a musia byť držiteľom vodičského preukazu minimálne skupiny B.

Viac záujemcov po zvýšení príspevku

Arriva eviduje po zvýšení náborového príspevku na 4-tisíc eur 55 nových záujemcov o prácu, z toho 50 o prácu vodiča.

Záujemcovia o prácu u nového dopravcu môžu získať tento príspevok, keď podpíšu pracovnú zmluvu do 26. novembra na tri roky. Príspevok získajú spätne aj zamestnanci, ktorí nastúpili 15. novembra.

„Verím, že pre časť vodičov pôvodného dopravcu bude nami ponúkaný plat a náborový príspevok, ktorý im vyplatíme spolu s prvou výplatou, dostatočným argumentom,“ vyjadril sa Ivan.

Vodiči z Ukrajiny

Ako dodal, nových vodičov zaraďujú na linky do 24 hodín od podpisu zmluvy, vďaka čomu sa situácia pomaly zlepšuje.

„Po zaradení každého ďalšieho vodiča aktualizujeme informácie o tom, ktoré spoje budú jazdiť a zverejňujeme ich každý deň. Cestujúci ich nájdu na našej webovej stránke. Posilnili sme aj call centrum, kde ľudia získajú informácie o spojoch,“ skonštatoval Ivan a dodal, že cestujúcich by mali začať voziť od budúceho týždňa.

Koncom novembra príde na Slovensko prvá skupina vodičov z Ukrajiny. Tí začnú pracovať po absolvovaní zákonom predpísaných postupov. „Bol by som radšej, keby ľudí na Slovensku vozili vodiči zo Slovenska. Ale ak ich je nedostatok, musíme hľadať aj inde,“ doplnil Ivan s tým, že evidujú približne 200 vodičov, ktorí o prácu u nich stále neprejavili záujem.

Nedostatok vodičov je aj inde

Pokiaľ ide o nedostatok vodičov, generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku upozornil, že nejde len o problém v Bratislave a jej okolí.

„Aktuálny nedostatok vodičov v prímestskej doprave v Bratislavskom kraji vyriešime. Zvyšovaním miezd, náborovým príplatkom alebo dovezením vodičov zo zahraničia,“ uviedol Lászlo Ivan. Ako dodal, nedostatok zamestnancov v rôznych odvetviach je potrebné riešiť aj systémovo.

„Pre odvetvie verejnej dopravy je na prvom mieste potrebná novelizácia zákona o cestnej premávke, ako aj zákona o organizácii pracovného času v doprave, zmena zákonníka práce a prípadné zníženie odvodov,“ doplnil.

Benefity pre vodičov pôvodného dopravcu

Nový dopravca, ktorý od 15. novembra jazdí v bratislavskom regióne, predložil vo verejnej súťaži BSK najvýhodnejšiu ponuku, splnil všetky technické podmienky a zabezpečil tiež dostatok autobusov. Od začiatku prevádzky však bojuje s nedostatkom vodičov.

„Pôvodný dopravca v BSK zamestnával okolo 400 vodičov, z ktorých väčšinu sme pripravení zamestnať za lepších podmienok. Garantujeme im priemernú mzdu 1 500 eur, ďalších 600 eur navyše, keď získajú ďalšieho kolegu – vodiča a každoročné zvýšenie platu o päť percent na najbližších 10 rokov,“ uzavrel dopravca s tým, že v krátkom čase očakáva zlepšenie situácie. Vzhľadom na nedostatok vodičov prišlo začiatkom týždňa k obmedzeniam na 50 linkách, najmä v okolí Pezinka a Senca.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe László IvanMartin Chlebovec
Firmy a inštitúcie ArrivaDPB Dopravný podnik BratislavaSlovak Lines