Aby štát mohol efektívne pomôcť subjektom pôsobiacim v cestnej doprave, ktorých zasiahla negatívne pandémia koronavírusu, schéma pomoci sa rozdelí na dve časti.
Kým jedna sa bude venovať dopravným podnikom pod pôsobnosťou samospráv a vyšších územných celkov, druhá zahrnie pomoc rezortu dopravy pre autobusovú dopravu, nákladnú dopravu, taxislužbám, autoškolám či školiacim strediskám.
Počítali so sto miliónmi eur
Vyhlásil to v stredu po rokovaní vlády minister dopravy Andrej Doležal s tým, že pomoc dostanú ešte v tomto roku subjekty, ktoré nemohli fungovať pre zásahy štátu s cieľom obmedziť šírenie ochorenia COVID-19.
Pomoc v podobe kompenzácie nákladov, ktoré vznikli v dôsledku pandémie, dostanú v duchu existujúceho systému pomoci pod gesciou rezortu hospodárstva napríklad subjekty pôsobiace v oblasti nepravidelnej autobusovej dopravy.
Prezidentka Čaputová podpísala novelu zákona o cestnej premávke, tabuľky EČV sa už meniť nemusia
Šéf rezortu dopravy však neupresnil, presne koľko eur sa využije na pomoc v cestnej doprave, aj keď jeho ministerstvo v rámci prípravy príslušného zákona počítalo so sumou 100 miliónov eur.
Pomoc umožní zákon z dielne rezortu dopravy, ktorý schválil parlament 30. marca v rámci skráteného legislatívneho konania.
Vodičský kurz nemohli ukončiť
Keďže počas pandémie sa nedali vykonávať vodičské kurzy v autoškolách, účastníci kurzu nemohli ukončiť vodičský kurz do 12 mesiacov. Legislatívnou úpravou sa zabezpečilo, aby lehota na trvanie vodičského kurzu počas krízovej situácie neplynula.
Podobne pri kurzoch základnej kvalifikácie a v kurzoch pravidelného výcviku sa zavedie možnosť absolvovať predpísaný počet vyučovacích hodín výučby teórie v rozsahu 100 percent za dodržania určitých podmienok a zaručí sa plynulý výcvik vodičov profesionálov v oblasti pravidelnej osobnej dopravy a nákladnej cestnej dopravy.
V rezorte dopravy stále chýba jasná stratégia a vízia. Veľké rezervy vidia analytici najmä na železniciach a cestách
Zákon z dielne rezortu dopravy reaguje aj na sťažnosti autobusových dopravcov, ktorí prevádzkujú medzinárodné autobusové linky.
Tie museli pozastaviť viaceré spoje, či už z dôvodu malého vyťaženia, alebo nezáujmu cestujúcich.
Niektoré lehoty sa predlžujú
Legislatívna úprava zabezpečí, aby bolo možné medzinárodnú linku, resp. linky pozastaviť a následne, na žiadosť dopravcu, pozastavenú linku alebo linky opäť obnoviť.
Novelou zákona o premávke vozidiel v cestnej premávke sa predlžujú niektoré zákonné lehoty ako pomoc pre podnikateľské subjekty počas krízovej situácie.