Poslanci parlamentu za stranu Sloboda a Solidarita Miroslav Ivan a Eugen Jurzyca si myslia, že minister dopravy a výstavby Árpád Érsek nechce rešpektovať fakt, že obchvat Prešova tak, ako ho navrhujú analytici z tímu Hodnota za peniaze, by ušetril 400 miliónov eur.
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) tvrdí, že v prípade pripravovanej výstavby prešovského obchvatu minister dopravy Árpád Érsek (Most – Híd) a minister financií Peter Kažimír (Smer – SD) hrajú hru na dobrého a zlého. Otázkou podľa liberálov je, ktorý je ten dobrý, a ktorý zlý.
„Zdá sa, že minister Érsek nechce rešpektovať fakt, že obchvat Prešova tak, ako ho navrhujú Kažimírovi analytici z tímu Hodnota za peniaze, by nám všetkým ušetril 400 miliónov eur a Prešovčanom uľahčil vnútromestskú dopravu o 30 % namiesto pôvodných 17 %,“ informovali v stredu poslanci parlamentu za SaS Miroslav Ivan a Eugen Jurzyca. Pohnútky ministra financií sú podľa nich celkom logické. „Chráni rozpočet, svojich ľudí, ale zároveň si pripravuje pôdu na rokovanie s opozičnými stranami o uvoľnení dlhovej brzdy,“ uviedli poslanci v spoločnom stanovisku.
Liberáli uviedli, že nerozumejú konaniu ministra Érseka, ktorý je zodpovedný za rozvoj dopravnej infraštruktúry. Vláda má pritom v programovom vyhlásení dodržiavanie pravidiel posudzovania dopravných investícií cez projekt Hodnota za peniaze. Rovnako sa v ňom zaviazala pokračovať vo výstavbe napríklad úsekov rýchlostných ciest R2, R3, R4, R7, ako aj diaľnice D3.
Peniaze Európskej únie sú už vyčlenené na konkrétne projekty
„Ak minister tvrdí, že prešovský obchvat (juhozápadný úsek D1 a severovýchný úsek na R4) za 900 miliónov eur postaví napriek analýze, ktorú spracoval minister financií, potom sa nielen my, ale predovšetkým obyvatelia Oravy, Kysúc, južného Slovenska, ale aj všetkých ďalších miest, cez ktoré prechádza ťažká kamiónová doprava, majú právo pýtať, kedy sa budú stavať diaľnice a obchvaty aj u nich,“ upozornili poslanci za liberálov.
Eurofondy, ktoré môže SR čerpať do roku 2020, sú už všetky alokované, teda určené na konkrétne projekty a s ďalšími sa po roku 2020 nedá rátať. Minister dopravy a výstavby by podľa poslancov mal povedať, z čoho chce po minutí 400 mil. eur navyše na tento obchvat financovať zanedbanú sieť ciest prvej triedy, ktorá je hlavnou tranzitnou sieťou, a z ktorej je zhruba 40 % z približne 3 300 kilometrov v nevyhovujúcom až v katastrofálnom stave. O mostoch na týchto úsekoch nehovoriac.
„Je najvyšší čas povedať občanom Slovenska, aký veľký je kabát, ktorým sa môžeme prikryť. Začať zverejňovať konkrétne infraštrukturálne projekty, na ktoré sú financie, a nie míňať peniaze na rôzne iné, o ktorých už dnes vieme, že sa nebudú stavať ani najbližších pätnásť rokov,“ poznamenali poslanci Ivan a Jurzcyca. Ivan je zároveň tímlídrom liberálov pre dopravu a Jurzyca tímlídrom pre verejné financie.