Návrh ministerstva dopravy je podľa liberálov primárne zameraný na prevádzkovanie letiska a nie na investície.
Opozičná strana Sloboda a solidarita (SaS) nesúhlasí s privatizáciou bratislavského letiska, ako ju pripravilo ministerstvo dopravy. Ako liberáli v stredu informovali, hovorí sa síce o prenájme, ale prenájom na tridsať rokov bude mať účinky privatizácie, no z pohľadu štátu a cestujúcej verejnosti nepodarenej privatizácie.
Privatizácia budúcich výnosov
Návrh ministerstva dopravy je podľa strany primárne zameraný na prevádzkovanie letiska a nie na investície, teda na rozvoj. Podľa tímlídra SaS pre dopravu Miroslava Ivana teda existuje reálne riziko, že po tridsiatich rokoch prenájmu nájomca letisko štátu vráti v stave, ktorý bude vyžadovať vysoké investície nielen do rozvoja, ale aj do údržby.
„To, čo chce presadiť minister dopravy Árpád Érsek, je privatizácia budúcich výnosov letiska, a to sa nám vidí trestuhodne málo. Preto ho žiadame, aby v prvom rade ministerstvo zadefinovalo strategické ciele, teda smer, akým sa má bratislavské letisko v našom stredoeurópskom regióne rozvíjať,“ apeloval Ivan.
Žiadajú predložiť analýzu
SaS žiada, aby ministerstvo následne tieto ciele podložilo odhadmi reálnych finančných potrieb a až nakoniec predložilo verejnosti analýzu obchodno-vlastníckych modelov, aby bolo jasné, ktorý z nich najlepšie vytýčené strategické ciele naplní – či to má byť riadna privatizácia, dlhodobý prenájom alebo ponechanie letiska v rukách štátu vrátane jeho manažovania. SaS zároveň žiada vládu, aby na súčasný plán ministra Érseka nepristúpila.
Prenájom letiska na tridsať rokov
Minister dopravy Arpád Érsek navrhuje prenajať bratislavské letisko koncesionárovi na tridsať rokov. Vyplýva to z návrhu projektu verejno-súkromného partnerstva pri výbere koncesionára na prevádzku Letiska M. R. Štefánika v Bratislave, ktorý jeho rezort predložil v piatok 26. októbra do pripomienkového konania.
Koncesná zmluva od roku 2021
To by sa malo ukončiť expresne v skrátenom režime už 2. novembra, keďže podľa ministerstva existuje neodkladná potreba vykonania ďalších úkonov vyplývajúcich z projektu, ako aj celého procesu výberu koncesionára. Koncesná zmluva by pritom podľa navrhovaného harmonogramu mohla platiť od roku 2021.