Zmena zákona o technickej a emisnej kontrole platná od mája tohto roka, zaviedla sprísnenie ich podmienok. Každá stanica musí mať povinne namontované kamery a monitorovať celý priebeh kontroly.
Vláda prijala toto opatrenie na zabezpečenie transparentnejšieho priebehu kontroly. Strana Sloboda a Solidarita chce toto nariadenie zrušiť. Dôvodom je, že takéto nakrúcanie práce považuje SaS za neakceptovateľný zásah do podnikateľských a osobných slobôd.
SaS považuje monitorovanie za zásah do podnikania
Výsledkom čoho, môže byť povinnosť nakrúcať videozáznam o priebehu technickej a emisnej kontroly na staniciach technickej kontroly a na pracoviskách emisnej kontroly, zrušená. Nakrúcanie pracovníkov pri výkone ich práce považujú liberáli z SaS za neakceptovateľný zásah.
„Štát má zároveň možnosť vykonať inšpekciu výkonu technickej a emisnej kontroly kedykoľvek svojimi pracovníkmi na ktorejkoľvek STK alebo pracovisku EK, pričom prevádzkovateľ týchto staníc a pracovísk je povinný poskytnúť súčinnosť. Táto povinnosť sa vzťahuje aj na majiteľa motorového vozidla, ktoré je podrobené kontrole,“ uviedol pre Nasadoprava.sk hovorca SaS Róbert Buček.
Preto nevidia dôvod na to, aby na neschopnosť oprávnených subjektov mali doplácať podnikatelia a ich zamestnanci, ktorí sú nonstop monitorovaní.
STK: Panika a dezinformácie
Kamery majú zabrániť „obchádzaniu“ pravidiel
Nový systém bol zavedený s úmyslom, aby cez STK a EK neprešli vozidlá, ktorých technický stav nie je dostatočný. Zároveň, aby prešli cez kontrolu len tie vozidlá, spĺňajú podmienky cestnej premávky.
„Na Slovensko sa dováža množstvo ,jazdeniek‘, ktoré v zahraničí nespĺňajú technické alebo emisné normy. Až 60 % dovezených vozidiel má preukázateľne stočené kilometre. Odhadujeme pritom, že reálne číslo bude niekde okolo 80 %,“ hovorí Jozef Knopp, predseda Asociácie overovateľov vozidiel (AOV).
Zvýšený počet „jazdeniek“ si vyžaduje prísnejšie kontroly
Predseda uviedol, že veľkým problémom je aj to, že na Slovensko sa dováža všetko problematické. Ide najmä o vozidlá, ktorých sa ľudia na západe zbavujú. Ide napríklad o vozidlá, ktoré nespĺňajú emisné kvóty a tak majú zakázaný vjazd do centier viacerých európskych miest.
„Tieto sa dovezú k nám a znečisťujú ovzdušie. Majú vymontovaný filter pevných častíc a vypúšťajú splodiny bez akejkoľvek filtrácie,“ prezrádza Knopp.
Zásadný dôvod na ponechanie kamerového systému na staniciach kontroly STK a EK vidí Knopp aj v tom, že za posledné roky došlo k výraznému nárastu vozidiel zo zahraničia, ktoré nespĺňajú stanovené limity ani v zahraničí, ani na Slovenku.
Národná asociácia STK chce skrátiť čakanie na staniciach
Preto by malo byť v našom vlastnom záujme, pristupovať ku kontrolám zodpovedne a na cesty nepustiť vozidlá, ktoré tam v skutočnosti nemajú čo robiť. V konečnom dôsledku sa takýmto spôsobom len prispieva k zhoršenému životnému prostrediu a znečistenému ovzdušiu.
Predseda AOV uvádza, že z evidovaných 2,4 milióna vozidiel pochádza približne milión spoza hraníc, pričom každý rok počet dovezených áut rastie. Na porovnanie – pred 10 rokmi bolo u nás evidovaných len niečo vyše 71-tisíc zahraničných áut.
Fotografické monitorovanie kontroly nie je dostatočné
Ak auto nie je spôsobilé, po novom by už kontrolou prejsť nemalo. Podľa SaS je na výkon kontroly zo strany štátu postačujúce vykonávať iba spomínané fotografické snímky, no odborník hovorí, že prax ukázala opak.
„Takto to bolo 10 rokov a výsledkom je, že na cestách máme kopu ,šrotu‘. Zmena v monitorovaní kontrol naozaj priniesla zlepšenie. Nie je možné si kontrolu vybaviť za ,všimné‘, keďže kamerový systém odhalí každý problém. Od jeho zavedenia sa z cestnej premávky odstránili tisíce nebezpečných vozidiel,“ dodáva Knopp z AOV.