„Keďže noví vodiči zatiaľ nedorastajú, chýba nám aj zmena vekových hraníc na vodičské preukazy (pre vodičov autobusov z 24 na 21 rokov), ktorá zatiaľ stojí, napriek tomu, že legislatívne riešenie je už pripravené dávnejšie,“ povedal v rozhovore prezident Zväzu autobusovej dopravy a generálny riaditeľ spoločnosti Slovak Lines, a. s., Peter SÁDOVSKÝ.
Ako hodnotíte minulý rok pre autobusových dopravcov a vašu spoločnosť Slovak Lines?
– Situáciu na Slovensku celkovo vnímame tak, že sa aktivizuje verejná doprava, autobusová aj železničná. Situácia s autami už začína byť naozaj neúnosná a verejnej doprave by mohlo svitať na lepšie časy. Okrem problémov na cestách stúpa dôležitosť témy ekológie a alternatívnych pohonov. Verejná doprava smeruje k ekologizácii, k elektromobilite, prípadne k iným typom pohonov. Ľudia si želajú verejnú zelenú dopravu. Slovak Lines je súčasťou bratislavskej integrovanej dopravy, kde v roku 2018 došlo k zásadným zmenám systému dopravy v Bratislavskom kraji. Začali sme vo väčšej miere voziť ľudí k vlakom, posilnili sa spoje počas večerov aj cez víkendy. Ponuka pre cestujúcich sa aj z našej strany výrazne zvýšila. Takže to aj ovplyvnilo aj naše výsledky. Predbežne vieme uviesť, že počet cestujúcich by sa mal zvýšiť o dve percentá, čo hodnotíme na úvod ako veľmi slušný výsledok. Regionálna doprava veľmi dlhé roky trpela poklesom cestujúcich, keďže ľudia prešli na autá. Tento trend sa akoby obracia: kladný výsledok, alebo minimálne rovnovážny, máme v Bratislavskom kraji už niekoľko rokov po sebe. Veríme, že aj nový systém dopravy v kraji tomuto trendu ďalej pomôže.
Ako vyzerá kolektívne vyjednávanie pre rok 2019? Odborový zväz KOVO má vyššie očakávania, čo sa týka mzdových podmienok pre vodičov, ako ponúka Zväz autobusovej dopravy.
– Aktuálne platí, že rokujeme na vyššej kolektívnej úrovni. Odvetvie verejnej, alebo regionálnej autobusovej dopravy je trochu špecifické v tom, že je veľmi ťažko hľadať jednu úroveň podmienok pre celé Slovensko. Platy sa prirodzene naprieč regiónmi Slovenska líšia, zároveň sú rozdielne výdavky žúp na autobusovú dopravu. Kondícia žúp je takisto rozdielna, niekto má viac peňazí, niekto menej. Niekde majú dostatok vodičov, inde naopak nedostatok. Vidíme perspektívu skôr v rokovaniach na podnikovej úrovni a vyššia kolektívna zmluva by mohla nastaviť celkový rámec a skôr vytvoriť podmienky pre účelné a efektívne rokovanie na podnikovej úrovni. (Rozhodujúce tretie kolo vyjednávania by malo byť v závere januára – poznámka NasaDoprava.sk).
Vo vašej spoločnosti aké zmeny možno očakávať v tomto roku?
– Výrazne sme zvýšili platy za posledné dva roky. Teší ma, že u nás je v tomto smere momentálne spokojnosť a sme dávaní za pozitívny príklad. Určite však budeme ďalej pracovať na tom, aby sme ešte viac skvalitnili podmienky pre našich zamestnancov. Práve slušní a motivovaní vodiči sú absolútnou nevyhnutnosťou pre zabezpečenie kvalitnej ponuky verejnej dopravy v rámci Bratislavského kraja a jej rozvoja do budúcnosti.
Koľko má Slovak Lines zamestnancov, z toho vodičov, aká je ich priemerná mzda?
– Máme okolo šesťsto zamestnancov a z toho je približne 440 vodičov. Priemerná mzda vodiča v prímestskej doprave v čistom sa pohybuje medzi tisíc až tisíctristo eur, vrátane nadčasov, podľa toho, koľko kto odjazdí. Na slovenské pomery ide o slušný plat v tejto profesii, navyše konkurencieschopný s ostatnými odvetviami dopravy.
Aká je situácia s nedostatkom vodičov autobusových spoločností na Slovensku?
– Robili sme si aktuálny prieskum, chýba nám minimálne päť percent vodičov. Päť percent sa nezdá byť veľa, avšak celkovo ide o približne dvesto vodičov, ktorých by sme akútne potrebovali na celom Slovensku v prímestskej autobusovej doprave. Každý vodič prevezie ročne desaťtisíce cestujúcich a autonómne riadené autobusy (bez vodiča) sú zatiaľ hudbou budúcnosti. Ak chýba dvesto vodičov, možno niekoľko stotisíc, alebo možno až miliónov cestujúcich ročne sa nevie dostať do práce a do školy. Ak máte vo veľkom obchode o jedného predavača menej, zákazníka to možno mierne zdrží, ale ak máte o jedného vodiča menej, nevypravíte autobus možno aj s 50-timi ľuďmi. Takže nedostatok vodičov tu je, situácia sa naďalej zhoršuje. Keďže noví vodiči zatiaľ nedorastajú, chýba nám aj zmena vekových hraníc na vodičské preukazy (pre vodičov autobusov z 24 na 21 rokov), ktorá zatiaľ stojí, napriek tomu, že legislatívne riešenie je už pripravené dávnejšie.
Aké sú poznatky zo zamestnávaním zahraničných vodičov?
– Kolegovia z niektorých spoločností už majú tieto skúseností. Vodiči hlavne z Ukrajiny, ale aj zo Srbska pracujú v niektorých podnikoch. A máme dobré dobré odozvy, sú s nimi spokojní.
Čo hovoríte na predlžovanie, alebo obnovovanie zmlúv o prímestskej autobusovej doprave medzi krajmi a dopravcami na základe prípadu v Banskobystrickom kraji, kde sa objavili problémy?
– Pozorovali sme situáciu v Banskobystrickom kraji. Máme na ňu svoj názor podložený aj skúsenosťami, nielen slovenskými, ale aj medzinárodnými, pretože sa zúčastňujeme na rôznych medzinárodných fórach a z nich tiež čerpáme informácie. Máme kontakty a prehľad aj v iných krajinách. Pozorovali sme situáciu trochu s počudovaním. Akoby tam rýchlo vznikli negatívne rozpory a emócie a komunikácia medzi dopravcami a objednávateľom nebola optimálna. Mám dojem, že situácia sa už upokojila a smeruje to aspoň zatiaľ k výsledku, ktorý je v prvom rade dobrý pre cestujúcich a nepríde k výpadkom v doprave. Existuje európske nariadenie, ktoré za určitých podmienok umožňuje zmluvy predlžovať až o 50 percent pôvodnej dĺžky. Toto sa udialo v Banskobystrickom kraji aj inde na Slovensku, v Česku i ďalších krajinách. Ak existuje pochybnosť, alebo je niekto presvedčený, že to nie je v poriadku, tak celú vec treba právne preskúmať a nechať rozhodnutie na súd. Všetko nasvedčuje tomu, že tak to skončí aj v Banskobystrickom kraji.
V iných krajoch takéto problémy nemajú, ide len o výnimku?
– Trochu nás situácia samých prekvapila, keďže nejde o žiadnu novú vec. Treba sa vždy pozrieť na konkrétne podmienky v kraji, lebo európske nariadenie nepokrýva všetky situácie, právne a obchodné možnosti. Zrejme sa niekomu vo vedení Banskobystrického kraja niečo na zmluvnom usporiadaní nepáčilo. Čo sa týka ostatných krajov, nemáme takú informáciu, že by bol dôvod sa touto témou hlbšie zaoberať.
Ako ste riešili zmluvu medzi Slovak Lines a Bratislavským krajom?
– Máme predĺženú zmluvu o 50 percent pôvodnej dĺžky. Pred niekoľkými rokmi sme sa dohodli s krajom na riešení nezaplatených pohľadávok a zároveň sme sa dohodli na novom investičnom programe, ktorý sme medzičasom zrealizovali. Patríme tiež k tým, kde sa zmluvy predĺžili a nepochybne je vec u nás v poriadku. Históriou sa nezaoberáme a pozeráme skôr do budúcnosti, lebo sektor verejnej dopravy čakajú výberové konania.
Dokedy máte zmluvu?
– Naša zmluva trvá do roku 2021 a budeme sa postupne pripravovať na nové výberové konanie.
Ministri dopravy krajín EÚ sa nedávno dohodli na nových podmienkach pre cestnú dopravu a vodičov. Aký vplyv to bude mať pre medzinárodnú autobusovú dopravu a vodičov v zahraničí?
– Autobusová doprava zatiaľ – podľa posledného nastavenia – dopadla veľmi zle. Našou smolou je, že z vaničky bolo vyliate aj dieťa s vodou. Sme zahrnutí pod cestnú dopravu, kam patrí nákladná aj osobná doprava. Mali by sme sa riadiť tými istými pravidlami ako nákladná doprava, čo absolútne nevyhovuje našim pravidlám. U nás nehrozí, že by sme kolovali po Európe a robili cez schránkové firmy nomádske trasy, pretože chodíme z bodu A do bodu B a vraciame sa naspäť. Nič iné po ceste nemôžeme porušovať, napriek tomu by sme mali mať zvýšené náklady na vodičov s ubytovaním, so mzdami a podobne. Ide o úplne zlé uchopenie celej problematiky autobusovej dopravy, ale snažíme sa ešte lobovať cez profesijné organizácie aj našich europoslancov, aby zohľadnili výnimky aj pre osobnú autobusovú dopravu.
Aké budú hlavné priority, najväčšie výzvy pre autobusových dopravcov v roku 2019?
– Najväčšou výzvou bude posilňovanie verejnej dopravy. Aby aj štátne a samosprávne orgány vytvárali priestor, aby sa odstraňovali bariéry, menej sa preferovali autá a vytvárali sa priaznivé podmienky pre verejnú dopravu. O to budeme bojovať. Druhým pilierom, na ktorý sa chceme sústrediť, je doriešenie situácie s vodičmi, či už prostredníctvom vodičských preukazov aj pre mladších adeptov, alebo ďalším zlepšením podmienok pre vodičov. Rovnako sa zasadzujeme za zavedenie duálneho vzdelávania pre vodičov, aby nám prichádzali noví, mladí uchádzači. Treťou vecou, ktorou sa určite budeme intenzívne zaoberať, je marketing, podpora a pozitívne vnímanie verejnej dopravy, ktorú by ľudia mali automaticky využívať. Budeme ich vyzývať a motivovať k tomu, aby čo najviac využívali verejnú dopravu. Využijeme aj príležitosť pripomenúť si naše veľké výročie, keďže v roku 2019 uplynie 70 rokov od vzniku slovenskej autobusovej dopravy, teda bývalej ČSAD.
Martin Benko