Rýchlostná cesta R6 z Púchova k hraniciam s Českom sa tak skoro stavať nebude. A to napriek tomu, že oba plánované úseky na tejto trase sú podľa priorít v príprave a výstavbe cestnej infraštruktúry v druhej desiatke a majú byť súčasťou medzinárodnej európskej siete.
„Úsek je relatívne vysoko v zozname priorít v cestnej infraštruktúre vďaka tomu, že je na medzinárodnom TEN-T koridore smerom na Česko, ale analýza nákladov a prínosov vychádza katastrofálne,“ povedal minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina).
Prioritu majú iné projekty
Upozornil, že R6 sa podľa metodiky Útvaru hodnoty za peniaze v horizonte desiatich rokov určite stavať nebude, pretože sú iné prioritné projekty.
„Napriek tomu, že je to TEN-T koridor, je to tak vysoko nákladný úsek, s tak nízkymi benefitmi, že ho predbehli iné dôležitejšie úseky,“ uviedol Doležal na sociálnej sieti.
Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest sa podľa Doležala urýchli o mesiace alebo aj o rok, pomôžu zmeny v zákone
Ako príklad spomenul plánovanú výstavbu úsekov diaľnice D3 na Kysuciach, D1 Turany – Hubová, či R4 na východe krajiny a rekonštrukciu ciest prvej triedy.
Úseky so zápornou spoločenskou prioritou
Odhadované investičné náklady R6 v dĺžke 22,5 kilometra a v polovičnom profile sú predbežne vyše 400 mil. eur, pričom trasa je len v počiatočnom štádiu prípravy. Súčasťou tejto rýchlostnej cesty majú byť úseky hranica SR a ČR – Mestečko (11,3 km) s predpokladanými nákladmi 221,5 mil. eur a Mestečko – Púchov (11,2 km) s nákladmi 181 mil. eur.
Diaľničiari vyhodnocujú ponuky na rozšírenie D1 pri Bratislave, musia si dávať obrovský pozor
Prvý z týchto úsekov je v zozname investičných priorít na 14. a druhý na 17. mieste, oba sú podpriemerné projekty, pretože majú zápornú spoločenskú prioritu.