Bez získania odbornej spôsobilosti nemôže zamestnanec nastúpiť na výkon práce, čo by malo vážne následky v zabezpečení prevádzky. Preto ZSSK musela pristúpiť k vyhláseniu verejnej súťaže na odborné vzdelávanie zamestnancov.
Pre rušňovodičov, opravárov i vlakvedúcich Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) je nevyhnutná odborná spôsobilosť. Musia zložiť odborné skúšky vo svojom odbore, resp. oboznámiť sa so zákonmi a s nariadeniami o práci a bezpečnosti v koľajovej doprave.
„Bez získania odbornej spôsobilosti nemôže zamestnanec nastúpiť na výkon práce, čo by malo vážne následky v zabezpečení prevádzky, napríklad odriekanie vlakovej vozby. Preto ZSSK musela pristúpiť k vyhláseniu verejnej súťaže na odborné vzdelávanie zamestnancov,“ informoval agentúru SITA hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Vzdelávanie na rok za vyše milión eur
Spoločnosť predpokladá vynaložiť na odborné vzdelávanie a overovanie odbornej spôsobilosti svojich zamestnancov vo vybraných profesiách počas celého budúceho roka 1,037 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (1,244 mil. eur vrátane DPH). Školenia, skúšky a kurzy sa budú konať v školiacich strediskách vybraného poskytovateľa týchto služieb v Bratislave, Žiline, vo Zvolene a v Košiciach, ako aj v stredisku odbornej prípravy rušňovodičov.

Na kurzy rušňovodičov sedemstotisíc eur
„Veľkú časť nákladov tvoria internátne kurzy rušňovodičov vyplývajúce z generačnej výmeny zamestnancov. Náklady na zabezpečenie teoretickej prípravy jedného kandidáta rušňovodiča v internátnom kurze sú takmer päťtisíc eur, čo predstavuje sumu zhruba 700 tisíc eur za rok pre 140 rušňovodičov,“ priblížil Kováč. Ďalšou kategóriou sú zamestnanci s udržiavaním ich odbornej spôsobilosti.
Zamestnancov chcú vzdelávať samostatne
Odborné vzdelávanie je vo forme kurzov, konzultácií, školení a odborných skúšok v dopravnej a technickej časti. Takéto školenia môžu v súčasnosti vykonávať iba Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) cez svoj Ústredný inštitút vzdelávania v Bratislave na základe poverenia Ministerstva dopravy a výstavby SR. ZSSK má tak obmedzené možnosti na znižovanie nákladov v tejto oblasti. Po pripravovanej zmene príslušnej legislatívy bude chcieť získať kompletné poverenie ministerstva dopravy pre odborné vzdelávanie svojich zamestnancov, čo je podľa dopravcu bežné vo všetkých krajinách Európskej únie.

Vytvoria Centrum odborného vzdelávania
„V budúcnosti by sme možnosť preškoľovať zamestnancov radi získali aj pre ZSSK. Aj preto vytvárame v spolupráci so Žilinským samosprávnym krajom pre potreby odborného doškoľovania a vyučovania súčasných i budúcich pracovníkov železníc v priestoroch Strednej odbornej školy dopravnej v Martine – Priekope Centrum odborného vzdelávania,“ uviedol Kováč. ZSSK toto centrum na svoje náklady zmodernizuje a vybaví modernými technológiami, potrebnými pre vzdelávanie o osobnej koľajovej doprave, a neskôr aj aplikáciami využívajúcimi virtuálnu realitu pri jej prevádzke.