Vyplýva to z Národného programu reforiem SR 2017 na základe záverov revízie výdavkov na dopravu v kapitole Ministerstva dopravy a výstavby SR, vykonanej v minulom roku v rámci projektu Hodnota za peniaze.
Ministerstvo financií SR (MF SR) zhodnotí pripravované investičné projekty v sektore dopravy s celkovými odhadovanými nákladmi 7,5 mld. eur. Z toho projekty výstavby diaľnic a rýchlostných ciest majú hodnotu 5,4 mld. eur, ciest prvej triedy 1,1 mld. eur a prioritné železničné investície približne 1 mld. eur.
Vyplýva to z Národného programu reforiem SR 2017 na základe záverov revízie výdavkov na dopravu v kapitole Ministerstva dopravy a výstavby SR, vykonanej v minulom roku v rámci projektu Hodnota za peniaze.
Revízia podľa uvedeného materiálu identifikovala opatrenia s významným priestorom pre zvýšenie efektívnosti výdavkov a lepšie meranie výsledkov v doprave, no tie neboli súčasťou rozpočtu verejnej správy na roky 2017 až 2019.
Ministerstvo dopravy má zlepšiť plánovanie a prípravu projektov
„Cieľom hodnotenia je vytvoriť nový zoznam dopravných investičných priorít realizovateľných v rámci aktuálneho fiškálneho rámca. Všetky budúce investičné projekty, ktorých predpokladaný investičný náklad je vyšší ako 40 mil. eur, budú vo fáze prípravy štúdie realizovateľnosti (ak sa spracováva) podrobené analýze a prínosov aj zo strany MF SR,“ uviedol rezort financií.
Ministerstvo dopravy a výstavby a ním zriadené spoločnosti a organizácie by mali v tomto roku vynaložiť na dopravu 2,2 mld. eur. Po roku 2015, keď investície výrazne vzrástli z dôvodu ukončovania predošlého programového obdobia fondov Európskej únie 2007 – 2013, vlani výdavky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest mierne klesli a znížili sa aj výdavky na projekty železničnej infraštruktúry. Rezort dopravy má zároveň zlepšiť plánovanie a prípravu investičných projektov.
Na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest má ísť za tri roky 1,7 mld. eur
Výdavky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest boli v roku 2015 historicky najvyššie – takmer 850 mil. eur, a to aj v dôsledku končiaceho sa čerpania zdrojov EÚ v druhom programovom období. V minulom roku tieto výdavky, vrátane výkupu pozemkov, klesli na 711 mil. eur a v rokoch 2017 – 2019 by mali dosiahnuť 1,7 mld. eur, najmä v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.
Slovenská správa ciest plánuje v rokoch 2017 – 2019 vynaložiť na údržbu a opravy ciest prvej triedy 49 mil. eur ročne, pričom optimálna suma je 64 mil. eur. Priemerné výdavky na tieto cesty v rokoch 2009 – 2016 predstavovali 45 mil. eur ročne.
Celkové výdavky na výstavbu, modernizáciu a rekonštrukciu ciest prvej triedy v období 2009 – 2015 dosiahli 779 mil. eur, vďaka čomu začal podiel ciest v zlom stave klesať. Pred dvoma rokmi bolo až 45 % ciest v nevyhovujúcom a havarijnom stave a aj súčasné cesty v dobrom stave sa pri terajšej úrovni financií na údržbu a opravy budú postupne dostávať do nevyhovujúceho stavu a následne si budú vyžadovať drahú rekonštrukciu.