Nad rámec súčasnej siete môže vzniknúť ešte ďalších 27 staníc technickej kontroly v okresoch, kde doteraz nebola podaná žiadna žiadosť a je tam voľné miesto.
BRATISLAVA – Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) k 31. máju schválilo návrhy záujemcov o zriadenie zatiaľ 33 nových staníc technickej kontroly (STK) v 26 mestách. Nad rámec súčasnej siete môže vzniknúť ešte ďalších 27 staníc v rovnakom počte okresov, kde doteraz nebola podaná žiadna žiadosť a je tam voľné miesto.
Nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorý je účinný od 20. mája, umožňuje založenie 60 nových staníc technickej kontroly, z toho štyridsať podľa parametra konkurencie a dvadsať na základe kritéria vyťaženosti ďalšej kontrolnej linky. Ako ministerstvo dopravy v piatok informovalo, vyhodnocuje aktuálne doručené žiadosti. Z 95 návrhov boli niektoré neúplné, duplicitné a zamietnuté.
Vznik nových staníc môže mať vplyv aj na cenu
„Začíname vydávať povolenia tým, ktorí spĺňali všetky kritériá a môžu mať STK,“ povedal médiám minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd). Pôvodným zámerom bola úplná liberalizácia prevádzky technickej a emisnej kontroly vozidiel, s čím nesúhlasila Národná asociácia STK a parlament napokon schválil kompromisný obsah zákona. „Aj to pomôže občanom, je to konkurencia, možnosť viacerých STK časovo dostupnejších. A môže to mať vplyv aj na cenu. Firmy, ktoré sa prihlasovali na zriadenie nových STK, mali všetky informácie na webe,“ uviedol Érsek.
Nové prevádzky treba otvoriť do troch rokov od povolenia
Jedným z hlavných kritérií pri rozhodovaní bol čas. Žiadosti boli vyhodnocované podľa poradia, ako prišli, a ak spĺňali všetky požiadavky, boli schválené. Uchádzači museli spolu so žiadosťou o zriadenie STK uhradiť aj poplatok tritisíc eur a po získaní povolenia ju musia otvoriť do troch rokov. Tieto príjmy majú ísť aj na posilnenie kontroly na ministerstve v súvislosti s novými stanicami.
„Máme právo a možnosť kontrolovať prípravu STK. Kto dostane rozhodnutie, do troch mesiacov ho môžeme začať kontrolovať, musí predložiť doklady k pozemku, finančnému krytiu a že má odborníkov,“ priblížil Érsek. Ak to nebude splnené, ministerstvo môže licenciu odobrať. Chce tak predísť tomu, aby držiteľ licencie nakoniec nezriadil stanicu.
Stanica technickej kontroly bude v každom okrese
Riaditeľ Štátneho dopravného úradu Bohuš Chochlík informoval, že trh s STK je celý pokrytý, sú voľné miesta a v každom okrese bude aspoň jedna stanica technickej kontroly. „V zmysle zákona je presne stanovený počet staníc technickej kontroly, ktoré majú byť v ktorom meste. V každom okrese stanica technickej kontroly bude počnúc týmto našim rozhodnutím,“ uviedol Chochlík.
V okresnom meste môžu byť dve stanice, v krajskom štyri, v Košiciach osem a v Bratislave dvadsať. Doteraz nebola stanica iba v okrese Svidník, ale už bude aj tam. Na Slovensku je v súčasnosti 143 staníc technickej kontroly a na ďalších desať boli vydané povolenia podľa predošlého zákona.
Rozhodnutia o STK budú vydávať okresné úrady v sídle kraja
Uchádzač po nadobudnutí právoplatnosti povolenia musí požiadať okresný úrad v sídle kraja o vydanie rozhodnutia na zriadenie STK. „Od tohto rozhodnutia bude plynúť trojročná lehota na budovanie stanice. Musí zabezpečiť priestory, vybudovanie, školenie technikov, softvérové vybavenie. Po troch rokoch subjekt požiada okresný úrad v sídle kraja o vydanie oprávnenia na vybudovanie STK,“ dodal Chochlík.
Polročne musí pritom preukázať, ako sa pripravuje na otvorenie stanice, na čo má tri roky od povolenia. To, že doteraz nikto nepožiadal o vznik nových staníc v 27 okresoch, si vysvetľuje menším počtom vozidiel, resp. obavami o efektívnosť stanice.