Oprava ciest druhej a tretej triedy by bola podľa poslanca BBSK Ondreja Luntera dobrou správou nielen pre obyvateľov, ale aj pre ekonomiku.
BANSKÁ BYSTRICA – Kritický stav ciest druhej a tretej triedy na Slovensku podnietilo primátorov a poslancov krajských zastupiteľstiev spojiť sa v rámci iniciatívy „Cesty pre Slovensko“. Reagujú tak na vyhlásenia nového predsedu vlády SR Petra Pellegriniho, že chce viac počúvať ľudí v regiónoch a podporovať ich. Vo svojej výzve a liste adresovanom predsedovi vlády žiadajú vyčlenenie 320 miliónov eur na cesty druhej a tretej triedy.
Ako uviedol vpondelok na tlačovej konferencii v Banskej Bystrici poslanec Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ondrej Lunter, spolu s prostriedkami z krajských rozpočtov a Európskej únie by tak mohli byť v krátkom čase opravené všetky regionálne cesty v havarijnom stave.
Kraje nemajú dosť peňazí na cesty druhej a tretej triedy
Ako ďalej uviedol Lunter, cesty druhej a tretej triedy sú dnes v katastrofálnom stave a samosprávne kraje nemajú dostatok prostriedkov na dobehnutie technologického dlhu. V siedmich krajoch okrem Bratislavského je celkovo 13 428 kilometrov týchto ciest a z nich má 3 616 kilometrov nevyhovujúci alebo havarijný stav. Najhoršie je na tom podľa Luntera Banskobystrický kraj, kde je až 45 percent takýchto ciest.
„Ak chce nová vláda dať najavo, že jej skutočne záleží na ľuďoch v najzanedbanejších a najzaostalejších regiónoch a častiach Slovenska, tak neexistuje lepší projekt ako konečne opraviť tieto cesty,“ povedal poslanec BBSK.
Regionálne cesty by mohli byť v dobrom stave vraj o tri roky
Od vlády žiadajú vyhradiť 320 miliónov eur, ktoré spolu s eurofondami vo výške 400 miliónov eur a s odhadovanými príspevkami z rozpočtov VÚC, môžu zabezpečiť v priebehu troch rokov opravu ciest druhej a tretej triedy. „Konkrétne žiadame alokovať prvý rok 75 miliónov eur a dva roky po 125 miliónov eur, tak aby to nezaťažilo štátny rozpočet,“ doplnil Lunter s tým, že „v priebehu troch rokov sme schopní dosiahnuť stav, v ktorom celková sieť ciest druhej a tretej triedy môže byť v dobrom stave“. Toto by bola podľa Luntera dobrá správa nielen pre obyvateľov v regiónoch, ale aj pre ekonomiku.
Požadovanú sumu stála napríklad diaľnica pri Žiline
Autori výzvy tvrdia, že sa nejedná o vysokú sumu. „Ide o rovnakú sumu, akú štát zaplatí v priemere za desať kilometrov novej diaľnice. Alebo len toľko, koľko štát nakoniec zaplatil za úsek diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno v celkovej dĺžke iba 4,25 kilometra, po ktorom denne prejde menej vozidiel, ako po priemernej ceste tretej triedy,“ dodal ďalší z iniciátorov výzvy, starosta Spišského Hrhova Vladimír Ledecký.
Iniciatíva Cesty pre Slovensko je otvorená aj pre ďalších
K iniciatíve „Cesty pre Slovensko“ sa okrem spomenutých zatiaľ pripojil aj primátor Brezna a poslanec BBSK Tomáš Abel, primátor Dolného Kubína Roman Matejov, primátor Hriňovej a podpredseda BBSK Stanislav Horník, poslanec BBSK a prednosta Mestského úradu Brezno Martin Juhaniak a poslanec BBSK Mikuláš Pál. Výzva je otvorená a jej iniciátori uvítajú kohokoľvek, kto sa k nej pripojí, pričom detailné informácie sa nachádzajú na internetovej stránke www.cestypreslovensko.sk.