Bezodkladné riešenie existenčnej otázky prevádzkovateľov a zamestnávateľov v nepravidelnej autobusovej doprave žiada od ministra hospodárstva Richarda Sulíka v otvorenom liste iniciatíva Zaautobusy.sk, ktorá prezentuje záujmy približne 2 800 zamestnancov.
Ako upozorňuje Peter Mušitz z iniciatívy, z dôvodu zavedenia opatrení v súvislosti s ochorením COVID-19 bola od 13. marca 2020 až do štvrtka činnosť predmetného odvetvia utlmená na takmer 0 percent.
Tisícka na jeden autobus
Podnikanie veľmi negatívne ovplyvnili zákaz organizovania hromadných podujatí a zákaz zhromažďovania sa, zatvorenie hotelových prevádzok a sprísnenie hraničného režimu pre zahraničných turistov a podnikateľov.
Na základe schémy pomoci ministerstva hospodárstva mali subjekty podnikajúce v oblasti nepravidelnej autobusovej dopravy nárok na kompenzáciu vo výške 1 000 eur za jedno vozidlo na mesiac, ktorá bola určená na vykrytie obdobia od marca do júla 2020.
Zväz autobusovej dopravy žiada pre vodičov prednostné očkovanie, vozia predsa ľudí do práce
Poskytnuté prostriedky však podľa iniciatívy postačujú len na pokrytie prevádzkových nákladov starých 15-35 ročných autobusov, ktoré nie sú zaťažené úvermi, pôžičkami ani leasingmi.
Diskriminovaní však ostávajú majitelia nových autobusov emisnej triedy EURO VI., kde nadobúdacia cena 50-miestneho autobusu je 300-tisíc až 350-tisíc eur a mesačné prevádzkové náklady sa pohybujú vo výške zhruba 7 500 až 8 000 eur.
Neúnosné navýšenie splátok
Poskytnutá kompenzácia v tomto prípade pokrýva len okolo 12 percent mesačných nákladov na jeden autobus.
Ako ďalej upozorňuje iniciatíva Zaautobusy.sk, pri predčasnom ukončení leasingu, prípadne pôžičky, sa penále môžu vyšplhať až do výšky 80 000 eur pri jednom vozidle.
Autodopravcovia sa obrátili na Mikasa, limitová skupina vodičov by mala byť zaočkovaná prednostne
Taktiež odloženie splácania leasingov a úverov na 12 mesiacov znamená navýšenie splátok o zhruba 6 500 eur za každý autobus, čo je pre podnikateľské subjekty neúnosné.
„Mnohí z nás okrem toho splácajú aj priestory hál, garáží s kanceláriami alebo parkovacích miest. Daň z motorových vozidiel musíme platiť napriek tomu, že naše výrobné prostriedky už takmer 11 mesiacov stoja. Naviac, od júla 2020 už prešlo 6 mesiacov a my sme úplne bez príjmov z podnikateľskej činnosti a žiaľ, aj bez ďalších kompenzácií,“ dodáva Peter Mušitz.
Český a nemecký model
Iniciatíva v záujme záchrany navrhuje vytvorenie novej schémy mimo existujúcej pomoci de minimis, aby aj dopravcovia s viacerými novými autobusmi používanými mimo verejného záujmu dokázali zabezpečiť pokrytie nákladov na odstavenie autobusov a po skončení pandémie mohli konkurovať náporu zahraničných dopravcov, ktorí dostávajú mnohonásobne vyššie kompenzácie.
Okrem toho odporúča kopírovať český a nemecký model a odstupňovať výšku poskytnutej kompenzácie v závislosti od veku, obstarávacej ceny a mesačných prevádzkových nákladov vozidla, pričom najvyššiu podporu poskytnúť autobusom emisnej triedy EURO VI., nakoľko tieto sú finančne najnáročnejšie, no zároveň najbezpečnejšie a najekologickejšie.
Nesnívalo sa nám o tom ani v najhoršom sne, hovorí o dopadoch pandémie šéf autobusových dopravcov
Iniciatíva podporuje návrh Združenia cestných dopravcov Slovenskej republiky ČESMAD Slovakia, ktorý bol predložený ministrovi dopravy a výstavby Andrejovi Doležalovi v polovici decembra 2020 a predmetom ktorého je dlhodobé, perspektívne riešenie vzniknutej situácie.
Iniciatíva verí, že aj podpora malých a stredných podnikateľov nie je pre ministra hospodárstva ľahostajná a s jej návrhom a návrhom Združenia cestných dopravcov ČESMAD sa bude bezodkladne zaoberať, nakoľko ide záchranu celého odvetvia a pomoc doslovne v hodine dvanástej.