Celkovo 38 percent cyklotrás v štyroch okresoch Prešovského samosprávneho kraja (PSK) je nevyhovujúcich. Samospráva vlani vykonala druhú pasportizáciu z troch etáp mapovania stavu trás pre cyklistov v kraji. Poslednú časť pasportizácie chystajú v tomto roku.
Analýza existujúcich cyklotrás
Ako informovala Lea Heilová z oddelenia komunikácie a propagácie PSK, župa zrealizovala ešte v minulom roku pasportizáciu cykloturistických trás v okresoch Vranov nad Topľou, Stropkov, Svidník a Bardejov. Celkovo preskúmali 1 608,5 kilometra, čo predstavuje 52 cyklotrás.
„Cieľom bolo zdokumentovať aktuálny stav existujúcich cyklotrás, vyhodnotiť náročnosť trás, získať podrobnú fotodokumentáciu, vyhodnotiť tieto destinácie a navrhnúť odporúčania na budúce riešenie a realizáciu,“ ozrejmila vedúca Odboru strategického rozvoja Martina Slivková po februárovom rokovaní krajského zastupiteľstva, na ktorom poslanci schválili informatívnu správu k pasportizácii.
38 percent je nevyhovujúcich
Okrem identifikácie dĺžky cyklotrás bol vyhodnocovaný aj povrch komunikácií a jeho vhodnosť pre rôzne typy bicyklov. Taktiež šírka a sklon komunikácií na trase či svetlosť pre určenie prejazdnosti úzkych miest.
Okrem identifikácie problémov každá trasa vo výslednom dokumente obsahuje zároveň odporúčania, ako sa vysporiadať s problematickými úsekmi, ale aj celkové zhodnotenie trasy.
„Všetky tieto trasy boli vyhodnotené do troch kategórií. Prvou kategóriou boli trasy vyhovujúce s nejakými drobnými odporúčaniami, napríklad v šírke, v zeleni alebo týkajúce sa značenia či lávok. Druhou kategóriou boli trasy vyhovujúce, avšak vedúce po cestách prvej triedy. Preto je odporúčané ich nevyznačovať a nepropagovať, alebo riešiť nové trasovanie. Treťou kategóriou sú trasy, ktoré sú nevyhovujúce. Tých bolo v globále za tieto vybrané okresy 38 percent. Zvyšok sú vyhovujúce trasy,“ vysvetlila Slivková.
Dobudovanie nových cyklotrás
Celkovo je v okresoch Vranov nad Topľou, Stropkov, Svidník a Bardejov nevyhovujúcich 484,30 km trás a vyhovujúcich 1124,20 km trás, čo predstavuje 62 percent.
V tomto roku plánuje prešovská župa zrealizovať poslednú časť pasportizácie cyklistických trás, aby mala zmapované všetky okresy v kraji.
Výsledky pasportu jej následne ukážu, ktoré trasy je potrebné dobudovať a ktoré upraviť tak, aby vznikla komplexná cyklodestinácia v Prešovskom samosprávnom kraji.