Väčšinu prác v rámci modernizácie Cesty slobody vo Vysokých Tatrách sa už podarilo ukončiť. Šesť zo siedmich úsekov tam stredu odovzdali do užívania.
Suma investície sa vyšplhala z pôvodných 42 miliónov eur na takmer 45 miliónov. V budúcom roku už bude podľa riaditeľa projektu Vysoké Tatry Jozefa Fabiana potrebné dokončiť len dva mosty – za Vyšnými Hágmi a Tatranskou Poliankou.
Oprava viac ako dvadsiatky mostov
Práce na ceste spájajúcej časti Vysokých Tatier od Podbanského po Tatranskú Kotlinu trvali približne 15 mesiacov. Rekonštrukcia zhruba 43 kilometra dlhého úseku zahŕňala okrem úpravy vozovky aj opravu viac ako dvadsiatky mostov, vybudovanie štyroch odpočívadiel, jednej poloestakády, oporných a zárubných múrov.
Podľa Fabiana bol stav úsekov ďaleko horší, ako sa pôvodne predpokladalo, a mnoho vecí sa muselo riešiť za pochodu.„Mali sme tu veľa technických zmien a nepredvídateľných vecí, čo si vyžiadalo práce naviac. Tie predstavovali v rámci celého projektu k dnešnému dňu necelé tri milióny eur,“ povedal.
Projekt financuje Prešovský samosprávny kraj z Integrovaného regionálneho operačného programu, predseda kraja Milan Majerský stredu skonštatoval, že išlo o dobre investované peniaze.
Výsledok je malý zázrak
Väčšinu prác sa v rámci projektu podarilo zrealizovať oproti pôvodnému plánu za oveľa kratší čas. Primátor mesta Vysoké Tatry Jozef Štefaňák preto výsledok označil za malý zázrak.
„Odviedol sa tu fantastický kus práce, na ktorý sme mimoriadne hrdí. Teší ma, že minimálne 50 rokov budú mať Tatry pokoj a nebudeme musieť pristupovať k nejakej ďalšej rekonštrukcii,“ skonštatoval.
Projekt realizovalo päť dodávateľov. Riaditeľ Správy a údržby ciest PSK Marcel Horváth poukázal na to, že na stavbe pracovalo počas roka v priemere zhruba 350 pracovníkov, v závere výstavby ich mohlo byť až 500.
„Bolo tu obdobie, keď sme tu mali 21 semaforov, na 19 miestach dopravné značenie, asi desať regulovčíkov, teda sa pracovalo na 50 miestach,“ doplnil Fabian. Ďalšie práce týkajúce sa mostov by už premávku podľa jeho slov narušiť nemali.
Modernizácia Cesty slobody zahŕňala úseky Podbanské – Pavúčia dolina, Tatranské Matliare – križovatka s cestou I/66, Pavúčia dolina – križovatka s cestou II/538, križovatka s cestou II/538 – Batizovský potok, Batizovský potok – Starý Smokovec a Starý Smokovec – Tatranské Matliare.
Cieľom bolo zlepšenie stavebno-technického stavu cestnej siete s dopadom na zlepšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.