Zmeny v cestnej premávke, ktoré schválil parlament 28. októbra 2019, Ministerstvo vnútra SR zavádza postupne. V novele zákona si rezort dopravy posvietil na elektrokolobežkárov, používanie mobilného telefónu za volantom či na parkovanie na chodníku.
Pozrite si najdôležitejšie zmeny, ktoré novela priniesla a ktoré platia už 1. decembra 2019. Ďalšie zmeny vstúpia do platnosti v apríli budúceho roka.
Pokuty za telefonovanie
Rezort vnútra bude šoférov za telefonovanie počas jazdy trestať dvojnásobnými pokutami ako doteraz. Ak si vodiči budú musieť niečo spoza volantu vybaviť, budú musieť použiť hands free. Zakázané je aj držanie telefónu počas jazdy či iného audiovizuálneho zariadenia. Počas jazdy vodič nemôže ani nastavovať GPS navigáciu.
Za porušenie hrozia mastné pokuty. Horná hranica sankcie sa zvýšila z 50 eur na 100 eur v blokovom konaní. V konaní na dopravnom inšpektoráte sa vyšplhala zo 100 až na 200 eur.
Za parkovanie na chodníku hrozí odťah
Zmena sa týka aj parkovania na chodníku. Auto je možné zaparkovať len na takom mieste, kde nebude dochádzať k jazde po chodníku. Pôjde skutočne len o zaparkovanie na chodníku, ktorý susedí s cestou.
Je to z dôvodu posilnenia ochrany najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky, ktorý je primárne určený pre chodcov.
Kolebežkári s motorčekom sa zaradili do premávky
Kolobežka s pomocným motorčekom sa po novom radí medzi nemotorového vozidlá. Zaradili sa do rovnakej kategórie ako cyklisti na elektrických bicykloch či osoby na samovyvažovacom vozidle, tzv. segwayi.
Dôvodom je, že kolobežkári s pomocnými motorčekmi sú oveľa rýchlejší ako chodci, čím sa zvyšuje riziko kolízie. Po chodníku budú môcť jazdiť len vtedy, ak prispôsobia svoju rýchlosť ostatným chodcom, čo je maximálne 5km/h.
Cyklisti už nemusia nosiť prilbu
Pre cyklistov starších ako 15 rokov sa ruší povinnosť nosenia prilieb mimo obce. Deti, ktoré však tento vek ešte nedovŕšili, povinnosť ostáva. Prilbu musia nosiť za každých okolností. Novela zachovala povinnosť nosiť reflexné prvky.
Za zrušenie nosenia prilby sa najviac pričinila Cyklokoalícia. Tá argumentovala tým, že takéto nariadenie nie je uplatnené v žiadnej inej krajine EÚ, s výnimkou Španielska.
Galuzkári si môžu aj naďalej dopriať pivo
Cyklisti si mohli dopriať počas svojej cesty jedno či dve pivá. Povolená maximálna hranica alkoholu v krvi ostáva nezmenená. Cyklisti môžu jazdiť s maximálne 0,5 promile iba v obci (teda od tabule, ktorá vyznačuje jej začiatok a koniec) alebo na vyznačených cyklotrasách.
Zmena sa výrazne dotkla kolobežkárov s pomocným motorčekom a ľudí čo jazdia na segway-och. Doteraz mohli jazdiť bez obmedzenia na alkohol. Po novom je horná hranica nastavená podobne ako u cyklistov, teda 0,5 promile alkoholu v krvi (0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri kontrole).
Jednoduchšia evidencia vozidiel
Novela zjednodušila aj evidenciu a prehlasovanie vozidiel. Vypúšťa sa povinnosť vlastníka vozidla predkladať dopravnému inšpektorátu tie rozhodnutia okresného úradu, ktoré inšpektorátu už okresný úrad zaslal v elektronickej podobe.
V minulosti tak museli policajti skontrolovať každé vozidlo pri jeho prehlasovaní napríklad z okresu do okresu, po novom to tak nebude.
Súvisiaci článok: Diaľničná známka pre rok 2020 bude čoskoro v predaji, NDS upozorňuje na jeden detail
Zmeny v cestnej premávke platné od 1. apríla 2020
Od 1. apríla budúceho roka sa zoznam zmien rozšíri. Napríklad vodiči jazdiaci po diaľnici budú povinní vytvárať záchranárske uličky, budú musieť rešpektovať tzv. zipsovanie vozidiel alebo sa sprísnia kontroly mladých neskúsených a najviac rizikových vodičov.
Zipsovanie vozidiel má zlepšiť premávku
Novela upravila striedavé radenie, tzv. zipsovanie. Bude sa uplatňovať nielen pri súbežnej jazde pred prekážkou, ale aj pri zbiehaní jazdných pruhov.
To znamená, že vodič jazdiaci v pravom pruhu bude povinný pustiť prvé vozidlo z ľavého jazdného pruhu pokiaľ vodič vyhodil smerovku a chce sa zaradiť do kolóny. Svojou bezohľadnou jazdou však nesmie ohroziť vodiča v pravom pruhu.
Povinnosť vytvoriť záchranársku uličku
Po vzore viacerých iných štátov, sa aj u nás zaviedlo povinné vytváranie záchranárskej uličky pri kolóne na diaľnici či cestách mimo obce. Už v minulosti sa pri väčších dopravných nehodách na diaľnici ukázalo, že vodiči vytvárajú záchranársku uličku aj bez zákonného príkazu.
Rezort vnútra však považoval za nevyhnutné toto pravidlo do zákona o cestnej premávke zahrnúť a zaviesť jednotné pravidlá, vrátane postihu za jej zneužitie.
Za porušenie pravidiel takýmto závažným spôsobom, bude vodič sankcionovaný prostredníctvom objektívnej zodpovednosti. Vodičovi za zneužitie záchranárskej uličky alebo blokovanie prejazdu vozidlu s právom prednostnej jazdy hrozí pokuta vo výške 300 eur.
Parkovanie vedľa osoby ŤZP
V novele zákona sa počíta aj s motoristami, ktorí majú parkovací preukaz určený pre osoby so zdravotným postihnutím.
Ak vodič parkuje vedľa auta s takýmto označením, je povinný ponechať bočný odstup minimálne 1,2 m. Pre tieto osoby sú spravidla vytvorené špeciálne parkovacie miesta na väčšine parkovísk.
Zároveň preukaz ŤZP môže motorista využívať aj v zahraničí. Po novom bude Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny zasielať informácie o vydaných preukazoch Policajnému zboru. Predíde sa tak ich zneužívaniu či falšovaniu. Policajti budú môcť veľmi jednoducho preveriť pravosť dokladu za oknom auta.
Prísnejšie pravidlá pre mladých vodičov
Medzi najrizikovejších vodičov patria mladí šoféri vo veku od 17 do 24 rokov. Na základe štatistík zapríčinia každú piatu dopravnú nehodu, pri ktorej niekto z účastníkov zomrie. Tento problém sa ministerstvo rozhodlo riešiť. Od apríla sa tak sprísnia podmienky týkajúcich sa tejto kategórie vodičov.
Ak sa v priebehu dvoch rokov od získania vodičského oprávnenia typu B dopustia dvoch závažných porušení pravidiel cestnej premávky, bude im nariadený doškolovací kurz v autoškole. Zároveň budú musieť absolvovať rehabilitačný program u dopravného psychológa a nanovo prejsť preskúšaním z pravidiel cestnej premávky priamo na polícii.
Novela upravila aj teoretickú časť skúšky v autoškole. Tá sa bude vykonávať vo forme elektronických testov s individuálne vygenerovanými otázkami pre každého jedného žiadateľa.