Poprad je prvým mestom na Slovensku, v ktorom jazdia mestskí policajti na elektrických motorkách. Zatiaľ ich majú k dispozícii dve, do prevádzky ich v pondelok spustila samospráva. „Pokiaľ sa to osvedčí, na budúci rok sme pripravení ísť do väčšieho počtu takýchto motoriek, pretože sú ekologické,“ povedal v pondelok pre médiá primátor mesta Anton Danko.
Na obstaranie motoriek s príslušenstvom išlo 7 800 eur. Ide o spoločný pilotný projekt mesta a košickej spoločnosti ANTIK Telecom, s. r. o., s ktorou už spolupracovali na zavedení zdieľaných bicyklov.
Okrajové mestské časti
Nad verejným poriadkom v meste doteraz dohliadali predovšetkým pešie hliadky, motorizované hliadky aj hliadky na bicykloch. Podľa náčelníka Mestskej polície v Poprade Mariána Gardoša budú elektromotorky slúžiť hlavne na hliadkovanie v okrajových mestských častiach.
Elektrické autá sú na Slovensku napriek dotáciám stále príliš drahé, Žigovo ministerstvo hovorí o dostatočnej podpore
„Rátame s tým, že v budúcnosti by sme ich vybavili tak ako aj naše služobné motorové vozidlá, prenosnými defibrilátormi,“ informoval. Podľa jeho slov predstavujú takéto motorky, v dobe, keď mestá trápi hustota dopravy, jeden z najefektívnejších spôsobov, ako sa čo najrýchlejšie dostať na určité miesto.
Motorka je nonstop v prevádzke
Podľa Petra Blaasa, biznisového riaditeľa spoločnosti, s ktorou samospráva zaviedla novinku, elektromotorky sú tiché, bez emisií a z ekonomického hľadiska aj úsporné. Náklady na 100 km jazdy sú menej ako jedno euro. Každá motorka má k dispozícii dve batérie, jedna má v mestských podmienkach dojazd 60 km.
Elektromobilitu musí podporiť aj štát, zhodujú sa viaceré automobilky na Slovensku
„Vďaka nim je možné zdvojnásobiť dojazd alebo ich je možné používať tak, že jedna je na stanici a jedna v motorke. To znamená, že je motorka je nonstop v prevádzke. To je rozdiel oproti osobným elektrickým vozidlám, kde sa batéria nedá vybrať a vozidlo je počas nabíjania odstavené a nedá sa použiť,“ vysvetlil Blaas.
Fungujú aj v mínusových teplotách
Motorky sú tiež prispôsobené na podtatranské počasie, fungujú aj v mínusových teplotách. Mesto preto investovalo aj do oblečenia pre mestskú políciu, aby mohli hliadkujúci policajti na nových motorkách fungovať aj v horších poveternostných podmienkach.
V minulosti už popradskí policajti takýmto spôsobom testovali aj elektrické trojkolky. Ich využitie malo pomôcť zefektívniť výkon hliadkovej služby. Podľa hovorkyne samosprávy Jarmily Hlaváčovej však mesto nakoniec od kúpe upustilo, pretože neboli veľmi rýchle a mobilné. Rovnako vlani v januári otestovali aj elektromobil.