Štát finančne pomôže subjektom pôsobiacim v cestnej nákladnej doprave, pravidelnej aj nepravidelnej autobusovej doprave, ale aj taxislužbám, autoškolám či školiacim strediskám už v tomto roku.
O sume rozhodne koalícia a vláda
Poslanci totiž schválili v rámci skráteného legislatívneho konania návrh zákona o štátnej finančnej pomoci pre sektor cestnej dopravy z dielne ministerstva dopravy s cieľom zmierniť negatívne dopady pandémie koronavírusu. Návrh zákona umožní podľa ministra dopravy Andreja Doležala vytvoriť efektívnu schému finančnej pomoci subjektom pôsobiacim v cestnej doprave.
Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu
Podľa ministra Doležala rýchlu pomoc potrebujú podniky, ktoré museli pozastaviť činnosti a preto utrpeli značné finančné straty. Hoci pôvodný návrh počítal s pomocou vo výške 100 miliónov eur, minister dopravy nechcel upresniť presnú výšku pomoci, lebo o tom ešte len rozhodne koalícia a vláda.
Chce pokryť obdobie pandémie
„Nerád by som hovoril o číslach, lebo nechcel by som dostať čerstvého ministra financií pod tlak. My však tú schému aj výzvy už máme rozpracované a disponujeme dátami,“ dodal šéf rezortu dopravy s tým, že snahou je pokryť celé obdobie pandémie koronavírusu.
Cestári začnú opravovať prvých 30 úsekov ciest I. triedy, ministerstvo chce preinvestovať desiatky miliónov eur
Keďže počas pandémie sa nedali vykonávať vodičské kurzy v autoškolách, účastníci kurzu nemohli ukončiť vodičský kurz do 12 mesiacov. Legislatívnou úpravou sa zabezpečí, aby lehota na trvanie vodičského kurzu počas krízovej situácie neplynula.
Reaguje aj na sťažnosti dopravcov
Podobne pri kurzoch základnej kvalifikácie a v kurzoch pravidelného výcviku sa zavedie možnosť absolvovať predpísaný počet vyučovacích hodín výučby teórie v rozsahu 100 percent za dodržania určitých podmienok a zaručiť plynulý výcvik vodičov profesionálov v oblasti pravidelnej osobnej dopravy a nákladnej cestnej dopravy.
Arriva bude v Trnave fungovať ďalších desať rokov, pribudnú aj desiatky nových autobusov
Zákon z dielne rezortu dopravy reaguje aj na sťažnosti autobusových dopravcov, ktorí prevádzkujú medzinárodné autobusové linky. Tie museli pozastaviť viaceré spoje, či už z dôvodu malého vyťaženia, alebo nezáujmu cestujúcich.
Rýchle prijatie zákona je nevyhnutné
Legislatívna úprava zabezpečí, aby bolo možné medzinárodnú linku, resp. linky pozastaviť a následne, na žiadosť dopravcu, pozastavenú linku alebo linky opäť obnoviť. Novelou zákona o premávke vozidiel v cestnej premávke sa predlžujú niektoré zákonné lehoty ako pomoc pre podnikateľské subjekty počas krízovej situácie.
Ministerstvo považuje rýchle prijatie návrhu zákona za nevyhnutné, lebo súčasné opatrenia s cieľom zamedzenia šírenia ochorenia COVID-19 majú zásadný negatívny vplyv na fungovanie služieb v oblasti cestnej dopravy. Podnikateľské subjekty čelia nedostatku, dokonca až nedostupnosti likvidity počas krízovej situácie.