Počet ľudí, ktorí zahynuli pri dopravných nehodách v Európskej únii (EÚ), sa medzi rokmi 2008 až 2018 znížil takmer o polovicu. Vyplýva to z najnovšieho merania výskumnej agentúry EÚ Eurostat.
V prípade Slovenska je pokles úmrtí v uvedenom období podľa dát Eurostatu viac ako polovičný. V roku 2018 zomrelo na európskych cestách celkovo 23 339 ľudí, v roku 2008 to bolo 36 880.
Slovensko najbezpečnejšie v rámci V4
V prepočte obetí na jeden milión obyvateľov je Slovensko najbezpečnejšou krajinou Visegádskej štvorky (V4). Najbezpečnejším členským štátom EÚ je v tejto súvislosti Írsko, naopak, najnebezpečnejším Rumunsko.
Počet úmrtí na európskych cestách pokračuje vo svojom mierne klesajúcom trende. Zatiaľ čo v roku 2008 umrelo na európskych cestách takmer 37-tisíc ľudí, v roku 2014 to bolo 24-tisíc a od roku 2016 sa drží táto štatistika na 23-tisícoch úmrtí ročne.
Europoslanci dali zelenú reforme cestnej dopravy, vodičov čakajú lepšie pracovné podmienky
Dáta, ktoré využíva Eurostat, hovoria v prípade Slovenska o viac ako polovičnom poklese úmrtí na cestách. V roku 2008 pri dopravných nehodách zomrelo 606 ľudí a o desať rokov neskôr to bolo 260 ľudí.
Pri prepočte na jeden milión obyvateľov zahynie priemerne v EÚ 52 ľudí ročne na následky cestných nehôd. Na Slovensku je to 48 ľudí.
Zo susedov lepší iba Rakúšania
Najbezpečnejším členským štátom je Írsko, kde zahynie 29 ľudí v prepočte na milión obyvateľov, nasledujú Dánsko (30) a Švédsko (32).
Naopak, najnebezpečnejšími krajinami sú v tomto ukazovateli Rumunsko (96), Bulharsko (87) a Chorvátsko (77). Slovensko je podľa štatistík bezpečnejšie aj v porovnaní s ostatnými krajinami V4.
Súťaž na rýchlostnú cestu R2 s tunelom Soroška zrušili, projekt je nerealizovateľný
V Poľsku zomrie v prepočte na milión obyvateľov 75 ľudí, v Maďarsku 65 a v Česku 62. Jedinou susednou krajinou, ktorá z týchto meraní vychádza lepšie ako Slovensko, je Rakúsko (46).
Z analýzy Eurostatu tiež vyplynulo, že v rámci celej EÚ ľudia najčastejšie umierajú ako účastníci dopravných nehôd v osobných autách (44,8 percenta), potom ako chodci (20,7 percenta), ale aj ako motocyklisti (15 percent) a cyklisti (8,8 percenta).