Petičný výbor a Občianske združenie Triblavina tvrdia, že konanie Národnej diaľničnej spoločnosti pri príprave rozšírenia diaľnice D1 Bratislava – Trnava, pri príprave výstavby križovatky D1/D4 Ivanka sever a pri výstavbe križovatky Triblavina je protiprávne. Ministra dopravy Árpáda Érseka zároveň požiadali o osobné stretnutie.
Členovia petičného výboru a Občianskeho združenia Triblavina vyzývajú ministra dopravy Árpáda Érseka (Most – Híd) na zastavenie podľa nich protiprávneho konania Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) pri príprave rozšírenia diaľnice D1 Bratislava – Trnava, pri príprave výstavby križovatky D1/D4 Ivanka sever a pri výstavbe križovatky Triblavina. Zároveň v stredu listom požiadali ministra o osobné stretnutie.
„Petičný výbor a občianske združenie sa od začiatku roka snaží presadiť iba to, čo bolo schválené na základe dopravných analýz z rokov 2013 a predtým. Na základe nich bolo vydané územné rozhodnutie na rozšírenie diaľnice od Trnavy po Bratislavu na tri plus dva (tri pruhy a dva kolektory v oboch smeroch) s jedenástimi napojeniami okolitých obcí na kolektory,“ povedal na brífingu pred ministerstvom dopravy predseda petičného výboru a starosta bratislavskej mestskej časti Vajnory Ján Mrva.
Riešenie bude podľa rezortu v záujme motoristov a obyvateľov, zohľadní intenzitu dopravy
„Cieľom ministerstva dopravy je nájsť také riešenie, ktoré bude v záujme motoristov a obyvateľov tejto lokality a zohľadní dopravnú intenzitu v tomto regióne,“ informoval v stredu agentúru SITA odbor komunikácie ministerstva dopravy. Nový minister dopravy preveruje situáciu v súvislosti so stavbou križovatky Triblavina a so zástupcami Občianskeho zduženia Triblavina bude rokovať.
„Národná diaľničná spoločnosť nechala vypracovať dopravno-kapacitné posúdenie Výskumnému ústavu dopravnému v Žiline. Analýzu NDS vyhodnotí a v spolupráci s ministerstvom dopravy pripraví ďalší postup,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Žiadajú zastaviť zmenu stavby Triblaviny pred dokončením
Aktivisti trvajú na okamžitom zastavení zmeny stavby križovatky Triblavina pred dokončením a jej pokračovaní tak, ako bola stavba vysúťažená cez verejné obstarávanie a povolená s kolektormi.
„Toto je všetko, čo chceme pánovi ministrovi povedať a zopakovať, že dochádza k protiprávnym veciam, porušeniu mnohých zákonov a vysvetliť mu okolnosti. Chceme poukázať na to, že niekto musí koordinovať rozvojové územia a dopravnú infraštruktúru,“ upozornil Mrva.
Tvrdí, že sa porušuje stavebný zákon, lebo deväť logistických parkov v okolí Bratislavy nemôže dostať stavebné povolenie z dôvodu, že je porušený cestný zákon a nie je dostatočná cestná infraštruktúra. Deväť plánovaných logistických parkov v Bernolákove a Ivanke pri Dunaji (tri z nich už sú v Ivanke pri Dunaji) majú mať spolu plochu dvesto hektárov, z toho 65 hektárov zastavenej plochy, 58 hektárov spevnenej plochy, 68 hektárov zelene. Plánovaných je v nich 3 259 parkovacích miest.
NDS: Je to jediné možné riešenie pre zabezpečenie plynulej dopravy
NDS nedávno rozhodla, že križovatka Triblavina sa postaví v pôvodnej koncepcii. K súčasným šiestim pruhom v úseku D1 od Bratislavy po Triblavinu majú pribudnúť ďalšie štyri pruhy v oboch smeroch spolu. Súčasťou križovatky majú byť podľa diaľničiarov aj kolektory, ako je to uvedené v územnom pláne Bratislavského kraja. Pôjde tak podľa NDS o finančne menej náročné riešenie.
„Ide o jediné možné riešenie, ako zo strednodobého aj dlhodobého výhľadu zabezpečiť plynulosť dopravy na severnom výstupe z Bratislavy,“ uviedol bývalý generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt. NDS tvrdila, že konečným dizajnom severného výjazdu z Bratislavy vyhovela petičnému výboru, ktorý žiadal zachovanie kolektorov pri výstavbe Triblaviny.
Petičiarom sa navrhované riešenie diaľnice a križovatky nepozdáva
S navrhovaným riešením križovatky Triblavina však petičiari nie sú spokojní.
„Nie je ponúknuté iné riešenie. Rokovali sme s NDS, chceli sme vidieť projekty, riešenie vrátane napojenia okolitých oblastí. Iné riešenie diaľnice zatiaľ na papieri podľa nášho názoru neexistuje. Dozvedeli sme sa, že aj na základe našich požiadaviek dala NDS vypracovať nové dopravno-kapacitné posúdenie, ktoré zohľadňuje všetky investície v tejto oblasti. Ale nemáme ho,“ povedala v stredu Tatiana Kratochvílová za petičiarov.
NDS podľa nej hovorila o rozšírení diaľnice na päť pruhov, čo nie je to isté koncepčné riešenie, keďže kolektory a križovatky umožňovali napojenie okolitých obcí.
Obyvateľov upozornia na neúnosný stav dopravy v okolí Bratislavy
Aktivisti oznámili, že 27. septembra zorganizujú protestnú akciu, na ktorej chcú obyvateľov upozorniť na neúnosný stav v doprave v okolí Bratislavy. „Budúci utorok medzi Bratislavou a Ivankou budú vodiči informovaní o tom, čo je pravda, že nevyšli aktivistom a občanom v ústrety, nebudú zatiaľ kolektory a potrebujeme, aby občania podpisovali petíciu, postavili sa za nás a zlepšenie regionálnej dopravy,“ dodal Mrva.