Premiér Peter Pellegrini považuje požiadavku Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) na vypnutie mýtneho systému a pozastavenie výberu mýta za absolútne scestnú a neprijateľnú. Zároveň vylúčil rokovanie o tejto požiadavke štrajkujúcich autodopravcov, blokujúcich hraničné priechody.
Sadzby sa nezmenili päť rokov
Za možné označil rokovanie o iných požiadavkách autodopravcov, napríklad o zľavách z mýtnych sadzieb či o zrušení zdaňovania vreckového pri pracovných cestách vodičov. Vláda je podľa premiéra ochotná rokovať so zástupcami autodopravcov, vrátane UNAS, v prípade, ak budú hraničné priechody opäť voľne prejazdné a cestná premávka bude plynulá.
Predseda vlády o tom informoval v pondelok po stretnutí s ministrami dopravy a výstavby, financií, hospodárstva a ministerkou vnútra, ako aj s policajným prezidentom v súvislosti s pokračujúcou protestnou akciou autodopravcov.
Kamióny blokovali viaceré hraničné priechody, autodopravcovia pokračujú v štrajku (foto)
V súvislosti s ďalšou požiadavkou autodopravcov na pokles dane z motorových vozidiel o polovicu premiér pripomenul, že sadzby tejto dane sa nezmenili päť rokov.
„A zatiaľ sú rovnako nastavené aj pre rok 2020. Nejde o akútny problém, ktorý vznikol pred týždňom. Tieto sadzby platia od roku 2015 bez zmeny až dodnes,“ povedal Pellegrini. Štrajk autodopravcov nepovažuje za náhodu.
Zmeny pred voľbami nie sú možné
„Je to štrajk, ktorý je organizovaný skupinou ľudí niekoľko desiatok dní pred parlamentnými voľbami s vedomím, že vláda vzhľadom na krátkosť času ani nemôže prijať zásadné a komplexné veľké legislatívne zmeny, aj keby chcela,“ upozornil premiér. Štrajk má byť podľa neho zneužitý len na presadzovanie záujmov úzkej skupiny ľudí.
Premiér sa vyslovil za širšiu diskusiu o problematike cestných dopravcov. Aj na základe požiadaviek ČESMAD-u a iných prepravcov je podľa neho potrebné venovať sa tomu komplexnejšie, nielen výške sadzby dane, ale aj výške cestovných náhrad, teda vreckového.
„Do ďalších diskusií, v prípade, že budú, musíme zahrnúť nielen ministerstvo financií, ale aj ministerstvo práce a sociálnych vecí, ministerstvo dopravy a celú situáciu analyzovať a riešiť komplexne. Ale spolu s tými prepravcami, ktorí rokovať chcú,“ uviedol Pellegrini.
Požiadavku autodopravcov na pozastavenie výberu mýta odmietol s tým, že nikdy nedopustí ohrozenie dopravy na slovenských cestách, ktoré sú už teraz preplnené.
Štrajkujúci autodopravcovia plánujú zablokovať všetky hraničné priechody na Slovensku
„Nikdy nedopustím, aby sa Slovensko stalo eldorádom pre všetkých zahraničných kamionistov, ktorí budú chcieť obísť všetky krajiny, kde cesty spoplatnené sú, a všetky kamióny smerujúce z východu na západ, zo severu na juh budú prechádzať len cez Slovenskú republiku,“ upozornil Pellegrini.
Hazardujú aj so životmi občanov
Dopravcovia blokujúci cesty podľa premiéra hazardujú s ekonomickými záujmami Slovenska, s bezpečnosťou cestnej dopravy a na niektorých úsekoch aj so životmi občanov.
„Blokáda hraničných priechodov spomaľuje nákladnú dopravu, ale začína komplikovať život aj slovenským dopravcov, ktorí štrajkovať nechcú,“ poznamenal premiér. Štrajkujúci tak podľa neho škodia aj svojim kolegom, ktorí majú čo a pre koho voziť. Premiér si myslí, že štrajk nespĺňa zákonné požiadavky.
„A preto si budú musieť uvedomiť všetci vodiči a majitelia kamiónov, že sa vystavujú riziku, že hrubo porušujú zákony SR. Štrajk má svoje podmienky, nikto im štrajkovať nebráni, ale to, čo robia, nie je v súlade so zákonmi,“ podotkol Pellegrini.
Zamestnávatelia podľa neho signalizujú vážne problémy, pretože sú zásobovaní tovarmi podľa hodinového taktu. Ak by blokáda mala pokračovať, budú musieť možno aj zastaviť výrobu. Štrajkujúci musia podľa premiéra prevziať na seba zodpovednosť aj za prípadne vzniknuté škody.
Chcú splnenie svojich požiadaviek
Autodopravcovia pokračujú v blokovaní hraničných priechodov pre nákladnú dopravu. V tejto forme protestu, s ktorou začali v nedeľu v noci, chcú vytrvať do splnenia svojich dvoch požiadaviek, a to na zníženie dane z motorových vozidiel o 50 percent a pozastavenie výberu mýta.
Autodopravcovia sa dohodli na kompromise, vstupujú do výstražného štrajku
Štrajk Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) trvá siedmy deň, od utorka 7. januára. Premiér predtým opakovane žiadal autodopravcov, aby odišli z ciest a prišli rokovať. Ministri financií a dopravy a výstavby už skôr označili obe požiadavky autodopravcov z UNAS za nereálne, šéf rezortu financií neskôr navrhol zníženie dane z motorových vozidiel pre kamiónovú dopravu v priemere o 12,5 %.
Požiadavku kolegov na pokles spomínanej dane na polovicu, ako aj ich štrajk podporilo Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia, ktoré vyhlásilo štrajkovú pohotovosť.