Sporný zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) bude účinný dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov. Prezident Peter Pellegrini vyšiel v ústrety vládnej koalícii, z ktorej vzišiel, a kritizovaný zákon na rozdiel od svojej predchodkyne podpísal.
Nemusel to už robiť, keďže parlament hlasmi poslancov vládnej väčšiny prelomil veto bývalej prezidentky Zuzany Čaputovej, a tak nadobudne účinnosť automaticky.
Rýchlejšia realizácia významných investičných projektov
Ministerstvo dopravy SR očakáva, že príprava a realizácia významných investičných projektov sa urýchlia. Poslanci zákon odsúhlasili opakovane s mnohými úpravami, ktoré značne menia pôvodný návrh. Strategickou investíciou môžu byť už aj projekty s nákladmi nad 50 miliónov eur, predtým to malo byť nad 100 miliónov eur.
Ministerstvo dopravy obhajuje zákon o strategických investíciách, príprava stavieb sa vďaka nemu výrazne skráti
Požadovaný podiel verejného vlastníka strategickej investície sa znižuje zo 100 % na 50 %. Príprava výstavby dopravnej infraštruktúry na Slovensku trvá pridlho, v niektorých prípadoch od začiatku prípravy až do ukončenia výstavby aj 14 rokov. Strategickými investíciami majú byť najmä projekty dopravnej infraštruktúry TEN-T, napríklad chýbajúce úseky D1 Turany – Hubová, D3 na Kysuciach či R4 od Prešova k hranici s Poľskom. Opozícia vzniesla k zákonu viaceré zásadné výhrady, podobne ako predošlá hlava štátu.
Nesúlad s časťou ústavy
Zuzana Čaputová pri vrátení zákona vyslovila presvedčenie o jeho nesúlade minimálne s časťou Ústavy SR a navrhla Národnej rade SR pri opätovnom hlasovaní neprijať zákon ako celok. Zákon podľa nej výrazne oslabuje procesnú ochranu vlastníkov nehnuteľností dotknutých vyvlastnením.
Opozícia zvažuje ďalší postup ohľadom zákona o strategických investíciách, pripustili podanie návrhu na Ústavný súd
Keďže ide o pomerne širokú škálu strategických investícií, na ktoré sa má zákon uplatňovať, existuje vysoká pravdepodobnosť zásahu do vlastníckeho práva značného počtu vlastníkov. K pôvodnému návrhu zákona o strategických investíciách bolo v skrátenom pripomienkovaní skoro 500 pripomienok, z toho takmer dvesto zásadných.
Zdĺhavá výstavba môže spôsobiť hospodárske škody
Exprezidentka nespochybnila, že zdĺhavá výstavba strategických investícií môže spôsobiť štátu značné hospodárske škody, nepovažovala ich však za novú mimoriadnu okolnosť, preto podľa nej neboli naplnené podmienky pre skrátené legislatívne konanie. Zákon upravuje podmienky na prípravu, uskutočňovanie a dokončovanie investičných projektov, o ktorých vláda rozhodne, že sú strategickou investíciou.
Zuzana Čaputová podotkla, že pojem strategickej investície je v zákone definovaný rozsiahlo a dáva vláde pomerne širokú úvahu pri určovaní investičných projektov, pri ktorých bude možné využiť také inštitúty, ktoré zasahujú aj do ústavou chráneného vlastníckeho práva.
Poslanci koalície opätovne schválili sporný zákon o strategických investíciách, výhrady prezidentky nezohľadnili
„Cieľom návrhu zákona je optimalizovať, zefektívniť a spriechodniť procesy pri strategických investíciách, ktoré sú realizované z podnetu štátu a samospráv,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru).
„Ide o procesy v oblasti majetkovoprávneho vysporiadania pozemkov, skrátenia lehôt povoľovania investičných projektov, posudzovania vplyvov na životné prostredie, od stavebného konania až po kolaudáciu,“ podotkol. Zákon tiež preberá európsku smernicu o zefektívňujúcich opatreniach na dosiahnutie pokroku pri realizácii transeurópskej dopravnej siete.