Opatrenia prijaté v súvislosti s pandémiou koronavírusu výrazne zasiahli oblasť letectva, najmä pravidelnú a nepravidelnú obchodnú leteckú dopravu. Od marca 2020 značne poklesli prevádzkové výkony najmä v osobnej leteckej doprave letiskových spoločností.
Týka sa to aj počtu odbavených cestujúcich. Tento pokles v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2019 predstavuje viac ako 90 percent.
Nákladná doprava až tak neutrpela
Ako ďalej informoval agentúru SITA Ivan Rudolf, poradca ministra dopravy a výstavby pre strategickú a krízovú komunikáciu, v prípade nákladnej leteckej dopravy až taký pokles prepravných výkonov nenastal, skôr naopak.
V poslednom období sa zvyšuje množstvo leteckého nákladu hlavne v spojitosti so zdravotníckym materiálom, ochrannými pomôckami či zvýšeným množstvom objednávok v elektronických obchodoch.
Pandémia negatívne zasiahla tri štvrtiny cestujúcich Slovákov, prezrádza prieskum
Ministerstvo dopravy a výstavby neočakáva oživenie leteckej dopravy v krátkom časovom horizonte.
Keďže ďalší vývoj v leteckej doprave je úzko previazaný so situáciou na medzinárodnej úrovni a aktuálne sa nevie, ako sa bude vyvíjať epidemiologická situácia na Slovensku i v Európe, podľa rezortu nie je možné hovoriť o konkrétnych záveroch.
Záujem sa nezvyšuje
„Už dnes je však zrejmé, že celý segment leteckej dopravy je vplyvom pandémie COVID-19 veľmi výrazne zasiahnutý,“ dodal Ivan Rudolf.
Rezort dopravy a výstavby eviduje, že aj napriek snahe leteckých dopravcov, ktorí prijímajú aj vlastné opatrenia, napríklad zníženie počtu sedadiel na predaj, zastavenie predaja jedál a nápojov na palube lietadla, nedochádza k zvyšovaniu záujmu o cestovanie leteckou dopravou.
Boeing už dva mesiace za sebou nezískal žiadnu zákazku a v októbri dodal len 13 lietadiel
Z tohto dôvodu leteckí dopravcovia obmedzujú ponuku letov, aj ich frekvenciu. Kríza negatívne vplýva i na fungovanie letiskových spoločností ako prevádzkovateľov medzinárodných verejných letísk a tiež leteckých dopravcov.
„Čo sa týka leteckých dopravcov vo vzťahu k Slovensku, niektorí svoje lety úplne zrušili, ako napríklad Pobeda Airlines, FlyDubai, ČSA či LOT, iní ich výrazne obmedzili. Tak konali napríklad Ryanair, Wizz Air alebo Austrian Airlines,“ dodáva Ivan Rudolf s tým, že z Bratislavy sa udržiava iba minimum letov do Veľkej Británie a Írska, z Košíc do Rakúska a Veľkej Británie.
Letecké spoločnosti majú straty
Všetky ostatné pravidelné lety boli prerušené, pričom v najbližšej dobe podľa rezortu dopravy nemožno očakávať ani ich skoré obnovenie.
V dôsledku nielen už zrušeného zákazu vykonávania určených civilných letov (prílety na územie SR), ale aj z dôvodu nezáujmu verejnosti o využívanie obchodnej leteckej dopravy dochádza k značnej strate príjmov letiskových spoločností.
Berlínske letisko Tegel po šesťdesiatich rokoch zatvorili, posledný let patril stroju Air France
Aj preto schválila vláda a následne parlament návrh novely zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve, aby bolo možné týmto spoločnostiam poskytnúť určitú kompenzáciu vo forme príspevku.
To bude možné až na základe schválenej schémy pomoci, ktorá je predmetom posudzovania Európskou komisiou.