Začiatok výstavby severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 je podľa opozičného hnutia OĽaNO dobrá správa pre všetkých obyvateľov tohto regiónu. Poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy za toto hnutie Ján Marosz v utorok informoval, že bolo na čase, aby vláda aspoň pred voľbami začala stavať nejakú diaľnicu.
Na kritických úsekoch ciest aj na východe Slovenska sa podľa neho nič nedeje. Pripomenul, že minister dopravy a výstavby Árpád Érsek v minulom roku neotvoril a ani nezačal stavať jediný kilometer novej diaľnice.
Foto: Stavba severného obchvatu Prešova na R4 sa oficiálne začala, súčasťou úseku bude aj tunel Bikoš
„Okrem toho zlyháva pri dostavbe najväčších diaľničných projektov, ktoré patria medzi priority vlády. Zastavila sa dostavba tunela Višňové, diaľnica v okolí Ružomberka prakticky stojí a obchvat Bratislavy sa stavia z odpadu,“ uviedol Marosz v tlačovej správe hnutia.
Stovky poškodených veriteľov
OĽaNO dúfa, že výstavba úseku R4 pri Prešove pôjde podľa časových aj finančných plánov. Poslanec považuje za zarážajúce, že do výstavby sa opäť púšťa spoločnosť Váhostav (Váhostav – SK, a. s.) oligarchu Juraja Širokého.
„Toto sa môže stať iba na Slovensku. Firma, ktorá ešte nedávno nevyplatila stovkám subdodávateľov desiatky miliónov eur a napokon ju z problémov dostával štát, opäť naštartuje stroje a bude stavať diaľnicu,“ upozornil Marosz.
Video: Výstavba prvej časti severného obchvatu Prešova na R4 sa začne koncom júla
Hnutie podotklo, že od vypuknutia kauzy prešli štyri roky, polícia napočítala spolu 1 300 poškodených veriteľov a škodu za 60,6 milióna eur, no pred súd sa doteraz nikto nepostavil.
Vo výstavbe diaľnic je podľa poslanca chaos. „Jeden minister niečo začne a druhý to zastaví a stavia sa niečo úplne iné. Chýba jasný plán na niekoľko rokov dopredu tak, aby výstavba diaľnic nepodliehala politickým rozhodnutiam. Príprava takého plánu a jeho prípadná ochrana zákonom je jednou z priorít dopravného programu hnutia OĽaNO,“ dodal Marosz.
Insolventnosť nie je vylúčená
Poslanec a tímlíder pre dopravu za stranu SaS Miroslav Ivan informoval, že každý nový úsek diaľnic a rýchlostných ciest je potrebný.
„Prešovčanom a všetkým motoristom tranzitujúcim touto časťou Slovenska to veľmi pomôže. Pre mňa je úsmevné, koľko politikov sa zišlo pri poklepávaní základného kameňa,“ uviedol Ivan pre agentúru SITA k začatiu výstavby R4 pri Prešove.
Váhostav vyhral súťaž, bude stavať obchvat v Prešove
Z výstavby, ktorá má byť samozrejmou štátnou investíciou, sa podľa neho už zjavne začína robiť predvolebná kampaň. V súvislosti s tým, že vedúcim členom zhotoviteľa úseku R4 je spoločnosť Váhostav – SK, poslanec poznamenal, že insolventnosť zhotoviteľov nikdy nie je vylúčená.
„Ale je úlohou objednávateľa, aby tomu zabránil kvalitnou kontrolou plnenia záväzkov zhotoviteľa. Ako prác, tak aj plnenia si finančných záväzkov voči subdodávateľom,“ odpovedal Ivan.
V tom podľa neho ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť zlyhávajú pravidelne. „Či to už bol tunel Višňové, alebo aj obchvat Bratislavy,“ dodal poslanec.
Miliónový dlh voči štátu
Podpredseda mimoparlamentného KDH Pavol Zajac označil začiatok výstavby úseku R4 za veľmi dobrú správu nielen pre Prešov, ale aj pre celý Prešovský kraj a tranzitujúcu dopravu hlavne do Poľska. „Nevyhnutná je výstavba aj následnej druhej etapy tohto obchvatu Prešova,“ informoval exposlanec Zajac.
Pozastavil sa tiež nad účasťou Váhostavu – SK na stavbe R4. Pripomenul, že v roku 2015 išiel do reštrukturalizácie pre dlhy malým podnikateľom vo výške 26 mil. eur. „Vtedy druhá Ficova vláda zaplatila živnostníkom 50 % ich nárokov, zhruba 12,5 mil. eur,“ uviedol podpredseda KDH.
Spoločnosť má peniaze vrátiť štátu, pričom podľa neho začiatkom tohto roka, keď o tom rokovala vláda, bolo to necelých 3 mil. eur. „Všetci dúfame, že na tejto stavbe budú dodržané termíny. Nie tak ako na diaľničnom obchvate Ružomberka na D1, ktorý stavia Váhostav – SK a termín výstavby sa posunul o päť rokov,“ dodal Zajac.