O pokračujúcom spore Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) a bývalého zhotoviteľa stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové, konzorcia Salini Impregilo a Dúha, a. s., rozhodne medzinárodná arbitráž.
Komisia pre riešenie sporov
Diaľničiari nesúhlasili s rozhodnutím medzinárodnej komisie pre riešenie sporov, ktorá podľa predsedu ich predstavenstva Juraja Tlapu dala exzhotoviteľovi Višňového za pravdu vo veciach, v ktorých nemala dať. „A v podstate dnešný stav na stavbe mi dal za pravdu. Som rád, že som sa takto rozhodol,“ uviedol šéf NDS na otázku agentúry SITA o uvedenom spore.
Práce na tuneli Višňové napredujú, staviteľ však diagnostikoval viaceré problémy
Z dôvodu, že ide o živý spor, Tlapa neuviedol, čo konkrétne sa NDS nepozdávalo na rozhodnutí komisie. „To sú už asi veci, o ktorých nemôžem rozprávať,“ odpovedal.
V súvislosti s výškou finančných nárokov v arbitráži potvrdil, že ide o desiatky miliónov eur. „Vzniklo to na základe toho, že sme nesúhlasili s rozhodnutím komisie na riešenie sporov, ani druhá strana nesúhlasila, tak preto je to už na arbitráži. A práve pri takomto konaní NDS si potrebovala zabezpečiť veľmi renomovanú právnickú kanceláriu,“ vysvetlil Tlapa s tým, že ide o zahraničnú advokátsku kanceláriu.
Zhotoviteľ nesplnil míľniky
Pri ukončovaní zmluvného vzťahu s bývalým zhotoviteľom Višňového v roku 2019 sa bývalé vedenie NDS a taliansko-slovenské konzorcium dohodli na zriadení medzinárodnej komisie, ktorá mala riešiť ich nároky, pričom sa mali podriadiť jej rozhodnutiu. To bolo podľa Tlapu neprípustné a nevýhodné pre NDS, čiže nesúhlasili s rozhodnutím komisie a nasleduje arbitráž.
Diaľničiari si v komisii uplatnili nárok vo výške takmer 15 mil. eur za to, že vtedajší zhotoviteľ nesplnil míľniky na prerazenie tunela a dokončenie betónovej vozovky v tuneli. Zhotoviteľ predtým odmietal zmluvnú pokutu uhradiť. NDS vzniesla voči zhotoviteľovi aj nároky pre chyby diela a projektovej dokumentácie. Zhotoviteľ si zas uplatnil nároky napríklad na posun míľnikov pre zhoršenú geológiu v tuneli.
S výstavbou úseku D1 začal v lete 2014, stavbu za zmluvnú cenu takmer 410 mil. eur bez DPH mal odovzdať do konca roka 2019. S prácami výrazne meškal, navyše žiadal zvýšiť zmluvnú cenu zhruba o sto miliónov eur. Napokon sa s NDS dohodol na predčasnom ukončení zmluvy. S dostavbou nedokončenej diaľnice začalo v máji tohto roka združenie na čele so spoločnosťou Skanska SK, a.s., práce zhruba za 255 mil. eur bez DPH má dokončiť do konca roka 2023.