Návrh novely zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií poslanci v stredu posunuli do druhého čítania.
Návrh novely zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, ktorý poslanci v stredu posunuli do druhého čítania, umožňuje zníženie pokút.
Pôjde o sankcie udelené v rozkaznom konaní za delikty neúhrady mýta a nesprávneho nastavenia počtu náprav v palubnej jednotke motorových vozidiel nad 3,5 tony s následkom nedoplatku mýta. Novelu s navrhovanou účinnosťou 1. júla 2019 pripravilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR.
Výška pokuty uloženej v správnom konaní (aj v rozkaznom konaní) za správny delikt neúhrady mýta sa má znížiť z 1 500 na 1 050 eur. Dôvodom je určenie rovnakej výšky pokuty uloženej v rozkaznom konaní (v prípade úhrady dvoch tretín z jej výšky do pätnástich dní od doručenia rozkazu by to bola suma 700 eur, pokuta by sa považovala za uhradenú v plnej výške), ako je maximálna výška pokuty uložená v blokovom konaní (700 eur).
Zamedziť rozdielu vo výške pokuty
Výška pokuty za správny delikt nesprávneho zadanie počtu náprav do palubnej jednotky, ak tým vznikne nedoplatok mýta, sa má znížiť zo 480 na 180 eur. V prípade úhrady dvoch tretín z výšky pokuty do pätnástich dní od doručenia rozkazu by to bolo 120 eur.
„Cieľom je zamedziť tomu, aby v rozkaznom konaní bola za skutkovo rovnaký delikt vyberaná vyššia pokuta, ako je výška pokuty v blokovom konaní uložená policajtom,“ zdôvodnilo zníženie pokút ministerstvo dopravy a výstavby.
Najnižšia sadzba mýta pre elektromobily
Novela zároveň reaguje na potrebu úpravy elektromobilov v oblasti výberu mýta, a to tak, že tieto vozidlá budú zaradené do najekologickejšej (najnižšej) mýtnej sadzby.
„Vzhľadom na to, že vozidlá s výlučne elektrickým pohonom nemajú emisnú triedu, navrhuje sa zaradiť túto skupinu vozidiel do najekologickejšej mýtnej sadzby aj vtedy, ak došlo k nedoplatku mýta, pretože podľa súčasného znenia zákona tieto vozidlá patria do mýtnej sadzby s najmenej ekologickou emisnou triedou (EURO 0 – II),“ uviedol rezort dopravy. Platiť to bude aj vtedy, ak v dokladoch vozidla absentuje emisná trieda.
Bez každoročnej úpravy sadzby mýta
Novela vypúšťa povinnosť upravovať sadzby mýta každoročne o harmonizovaný index spotrebiteľských cien v medziročnom porovnaní k septembru predchádzajúceho kalendárneho roka, ktorý zverejňuje Štatistický úrad SR.
„Legislatívne upravovať každoročne sadzby mýta sa javí ako neprimerané, a to predovšetkým z toho dôvodu, že ide o nepatrné zvýšenie/zníženie jednotlivých sadzieb o stotiny eurocentov, pričom náklady na implementáciu zmien prevyšujú výnosy z výberu mýta aj v prípadoch, ak dochádza k zvýšeniu sadzieb,“ vysvetlilo ministerstvo dopravy. Mýtne sadzby môžu byť v budúcnosti valorizované, avšak len v prípade, ak to bude ekonomicky opodstatnené.
Na úseku výberu úhrady diaľničnej známky budú zrušené všetky ustanovenia súvisiace s papierovou nálepkou a v správnom konaní sa vypúšťa možnosť nahlásenia údajov o vodičovi, ktorý v čase porušenia povinnosti viedol vozidlo.