Predpokladaná hodnota prvej etapy severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 4,3 kilometra a v plnom profile dosahuje 169,98 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. NDS predpokladá ukončenie súťaže v druhej polovici roka 2018, rovnako ako aj začiatok výstavby.
BRATISLAVA 21. decembra (SITA) – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vyhlásila verejnú súťaž na výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 v dĺžke 4,3 kilometra a plnom profile. Predpokladaná hodnota zákazky dosahuje 169,98 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (203,98 mil. eur vrátane DPH).
Ako diaľničiari vo štvrtok informovali, ukončenie súťaže predpokladajú v druhej polovici roka 2018, rovnako ako aj začiatok výstavby. Výstavba úseku je plánovaná v trvaní vyše tri a pol roka. Lehota na predkladanie ponúk je 27. februára 2018. NDS poslala oznámenie o vyhlásení súťaže na zverejnenie vo Vestníku verejného obstarávania, publikované by malo byť po Vianociach.
Konečnú cenu výstavby úseku určí tender
„NDS znížila náklady na výstavbu prvej etapy prešovského obchvatu o 33 mil. eur oproti dokumentácii na stavebné povolenie. Konečnú cenu určí až medzinárodný tender. Zároveň sme predĺžili lehotu na predloženie ponúk o jeden mesiac oproti minimálnemu zákonnému limitu pre nadchádzajúce vianočné obdobie,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
O konečnej podobe úseku rokovala NDS s Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR a v spolupráci s ním sa bude kreovať aj definitívna podoba druhej etapy severného obchvatu Prešova na R4 s dĺžkou 10,2 km.
Čiastočne zníženie zaťaženia mestských komunikácií
Plánovaný úsek má odľahčiť dopravu v meste Prešov a tvorí jeho severný obchvat. „Prvá etapa výstavby rýchlostnej cesty predstavuje úsek s dĺžkou 4,3 km medzi križovatkami Prešov, západ a Prešov, sever. Ide o prepojenie cesty I/68 Sabinov – Prešov s diaľnicou D1,“ priblížila Michalová. Výstavba úseku R4 bude realizovaná v navrhovanej kategórii R 24,5/100 v plnom profile.
Výstavbou rýchlostnej cesty R4 v danom úseku bude prerozdelená doprava a čiastočne sa zníži zaťaženie mestských komunikácií. Súčasťou úseku bude dvojrúrový tunel Bikoš s dĺžkou 1 155 metrov, protihluková stena v dĺžke 699 metrov, ako aj deväť mostov – tri na a mimo R4, ako aj na vetvách križovatky Prešov, sever. Mostné objekty budú mať celkovú dĺžku 1 367 metrov.
Križovatka Prešov, západ sa stavia v rámci úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh, križovatka Prešov, sever napojí rýchlostnú cestu R4 na preložku cesty I. triedy I/68. Rýchlostná cesta R4 je súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T, ide o začiatok severnej časti R4 smerom na Poľsko cez Svidník.
Odhadované celkové náklady na obchvat sú nižšie o 112 miliónov eur
Celkové odhadované investičné náklady na prvú etapu obchvatu Prešova na R4 boli pôvodne 222,25 mil. eur bez DPH (z toho na stavebné práce 192,36 mil. eur), znížili sa na 189 mil. eur bez DPH. Pre druhú etapu obchvatu Prešova predstavoval odhad investičných nákladov 313,71 mil. eur bez DPH (z toho stavebné práce 286,1 mil. eur), po znížení je to 235 mil. eur bez DPH.
„Za znížením ceny sú intenzívne rokovania analytikov ministerstva financií a rezortu dopravy, ktorým sa podarilo znížiť náklady na výstavbu celého obchvatu Prešova o 112 mil. eur,“ informovalo vo štvrtok ministerstvo financií. Náklady prvej etapy obchvatu boli optimalizáciou jednotkových cien znížené o 33 mil. eur (15 %), čo podľa rezortu financií výrazne zlepšuje návratnosť projektu. Náklady na výstavbu druhej etapy klesli rozhodnutím o výstavbe v polovičnom profile o 79 mil. eur (25 %) a príprava projektu pokračuje.
Pri druhej etape obchvatu treba zvážiť ďalšie možnosti
„Teším sa, že sa spoločnými silami oboch rezortov podarilo zvýšiť kvalitu projektu. Ako minister financií mám však radosť najmä z toho, že sa odhad celkových nákladov znížil o pätinu,“ povedal minister financií Peter Kažimír (Smer-SD).
Útvar hodnoty za peniaze odporučil rezortu dopravy a NDS posúdiť prínosy druhej etapy severného obchvatu Prešova v analýze nákladov a prínosov ich porovnaním s relevantnými alternatívami riešenia dopravy v meste. „Pre posúdenie druhej etapy by mali byť vyhodnotené aj ďalšie možnosti, ako alternatívne trasovanie obchvatu, úpravy ciest vo vnútri mesta a posilnenie verejnej dopravy,“ uviedol riaditeľ ÚHP Štefan Kišš.