Úsek rýchlostnej cesty R2 Zvolen, východ – Pstruša využívajú motoristi od mája, úsek diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité – štátna hranica s Poľskom od júna a úsek D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno od začiatku decembra minulého roka.
BRATISLAVA 2. januára (SITA) – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) v roku 2017 odovzdala do užívania tri nové úseky v celkovej dĺžke 27,5 kilometra. Úsek rýchlostnej cesty R2 Zvolen, východ – Pstruša (7,85 km) využívajú motoristi od mája, úsek diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité – štátna hranica s Poľskom (15,4 km) od júna a úsek D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno (4,25 km) od začiatku decembra minulého roka.
Stavebné náklady na uvedené úseky dosiahli celkovo vyše 754 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (905 mil. eur vrátane DPH) a boli spolufinancované z peňazí Európskej únie. Vo výstavbe boli od konca roku 2013, resp. od roku 2014 a všetky tri boli odovzdané neskôr oproti pôvodným zmluvným lehotám ukončenia výstavby – podľa poradia o desať, osem a päť mesiacov.
Sprevádzkovali aj dve križovatky – Blatné na D1 a Sielnica na R1
Vlani boli uvedené do prevádzky aj dve diaľničné križovatky – Blatné na úseku D1 Bratislava – Senec (v závere novembra) a Sielnica na úseku R1 Kováčová – Banská Bystrica, západ (začiatkom novembra). Rekonštrukcia križovatky Blatné mala zmluvnú cenu 23,3 mil. eur bez DPH a úprava križovatky Sielnica 2,2 mil. eur bez DPH.
„Odstránili sme semafor na vstupe do mesta Prešov, čím sme uľahčili vstup a výstup motoristov do a z Prešova. Vybudovali sme aj protihlukovú stenu vo Vlčkovciach, ktorá odbremenila obyvateľov žijúcich v tejto oblasti od hluku z premávky na R1,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Výstavba začala na D3 pri Čadci a na D1 pri Prešove
Vlani sa začala výstavba dvoch diaľničných úsekov – začiatkom roka D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec (5,7 km) a na začiatku leta poklepali kameň aj na stavbe D1 Prešov, západ – Prešov, juh (7,9 km). Výstavba úseku pri Čadci za zmluvnú cenu vyše 239 mil. eur bez DPH je plánovaná do konca roka 2020 a obchvat Prešova za 356 mil. eur bez DPH, vrátane dvojkilometrového tunela Prešov, by mal byť hotový v júni 2021.
Súťaže na R3 na Orave, privádzač zo Žiliny k D1 a R4 pri Prešove
„Vyhlásili sme tri súťaže, a to na výstavbu úseku R3 Tvrdošín – Nižná, privádzača Lietavská Lúčka – Žilina na D1 a ku koncu roka 2017 aj na severný obchvat Prešova na R4, prvú etapu,“ pripomenula Michalová. Predpokladaná cena výstavby úseku R3 na Orave v dĺžke 4,4 km je takmer 75 mil. eur bez DPH, verejná súťaž bola vyhlásená vlani v auguste a ešte nie je uzavretá.
Privádzač má byť dokončený spolu s úsekom D1 pri Žiline
Verejná súťaž na výstavbu privádzača Lietavská Lúčka – Žilina bola zverejnená v máji, NDS uzavrela zmluvu s vybraným zhotoviteľom v novembri, pričom zmluvná cena prác je takmer 14 mil. eur. Privádzač napojí Žilinu na D1 a podľa NDS by mal byť odovzdaný do užívania spolu s úsekom D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.
Ten by mal byť stavebne ukončený až v druhom štvrťroku 2019, keďže zhotoviteľ avizoval predĺženie výstavby oproti pôvodnému termínu v októbri 2018 o niekoľko mesiacov pre nedpredvídané geologické udalostí pri razení tunelov.
Predpokladaná cena výstavby prvej etapy severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 4,3 km je 169,98 mil. eur bez DPH, lehota na predkladanie ponúk je 27. februára.
Výstavba D1 Hubová – Ivachnová sa predĺži do roku 2022
„NDS tiež koncom novembra podpísala so zhotoviteľom dodatok k dostavbe úseku D1 Hubová – Ivachnová, čo znamená, že zhotoviteľ bude môcť odštartovať práce na pozastavených častiach diaľnice hneď po ukončení procesu EIA,“ uviedla Michalová.
Lehota výstavby tohto úseku pri Ružomberku, ktorý mal byť pôvodne hotový vlani v júni, sa tak môže predĺžiť o päť rokov do leta 2022. Zmluvná cena stavebných prác vyše 227 mil. eur bez DPH sa môže zvýšiť predbežne o 61 mil. eur. Konečná cena bude podľa NDS známa až po dopracovaní všetkých častí projektovej dokumentácie, nesmie byť však vyššia ako 50 % vysúťaženej ceny.
Trasa úseku diaľnice sa zmení, tunel Čebrať bude dlhší
Dôvodom predĺženia výstavby D1 Hubová – Ivachnová boli nepredvídateľné geologické podmienky počas prác pri západnom portáli tunela Čebrať. Trasa diaľnice v plánovanej dĺžke 15,3 kilometra sa preto musí zmeniť, vyhne sa aktívnemu zosuvnému územiu, pričom tunel bude namiesto dvoch kilometrov dlhší o tisíc šesťsto metrov a celý úsek kratší o tristo metrov.
Predĺženie lehoty výstavby úseku by nemalo ohroziť využitie peňazí Európskej únie v súčasnom programovom období 2014 – 2020, s možnosťou dočerpania zdrojov do roku 2023.
Križovatka Triblavina má byť hotová až koncom roku 2019
Stavba mimoúrovňovej križovatky Triblavina na úseku D1 Bratislava – Senec sa môže predĺžiť o dva a pol roka. Pôvodne mala byť hotová vlani v apríli, predpokladané ukončenie výstavby je koncom roka 2019. NDS požiadala o zmenu stavby pred dokončením pre nárast intenzít dopravy v tomto úseku a pre koordináciu so stavbou obchvatu D4 a križovatky D1/D4. Zmluvná cena výstavby križovatky je 19,8 mil. eur bez DPH.