Verejné obstarávanie na uskutočnenie stavebných prác na zvýšenie kapacity úseku D1 Bratislava – križovatka Triblavina plánuje Národná diaľničná spoločnosť vyhlásiť v marci budúceho roka.
BRATISLAVA 23. októbra (SITA) – Národná diaľničná spoločnosť, a. s., pripravuje prvú etapu rozšírenia diaľnice D1 Bratislava – Senec na osem pruhov v úseku po križovatku Triblavina v dĺžke 3,5 kilometra. Ako vyplýva z predbežného oznámenia, ktoré bolo v pondelok zverejnené vo Vestníku verejného obstarávania, diaľničiari chcú tender vyhlásiť v marci budúceho roka.
Predpokladaná cena stavebných prác na uvedenom úseku by mala dosiahnuť zhruba 58 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (69,6 mil. eur vrátane DPH). Ide o jednu z deviatich prioritných stavieb, na ktoré chce NDS vyhlásiť verejné obstarávania na zhotoviteľa do roku 2019.
D1 rozšíria na osem pruhov vrátane odstavých pruhov
„Cieľom rozšírenia diaľnice D1 je vybudovať kompletné rozšírenie diaľnice D1 vrátane výmeny konštrukcie vozovky v úseku Bratislava – mimoúrovňová križovatka Triblavina a zabezpečiť dopravné prepojenie medzi diaľnicami D1 a D4. Súčasťou stavby bude vybudovanie križovatkových kolektorov od križovatky Vajnory po križovatku D1/D4 Ivanka sever a koordinácia s diaľnicou D4,“ informovala NDS v predbežnom oznámení o príprave súťaže.
Diaľnica D1 bude v definitívnom stave rozšírená na osem pruhov kategórie D 41/120 vrátane odstavných pruhov a núdzových zálivov. „V rámci koordinácie s diaľnicou D4 bude výškovo upravená jestvujúca niveleta diaľnice D1 a vybudované nové mostné objekty vrátane súvisiacich vyvolaných investícií,“ dodala NDS.
Úsek D1 by mohol rozšíriť aj koncesionár D4/R7
D1 sa bude križovať s D4, ktorá bude súčasťou bratislavského obchvatu spolu s rýchlostnou cestou R7. „Súčasná D1 sa musí v určitom úseku dvíhať. Najprv sa musia vybudovať takzvané obchádzkové trasy. V území vetiev pôjde obchádzková trojpruhová trasa jedným a druhým smerom a tadiaľ sa prevedie doprava, ktorá bude prechádzať okolo staveniska, kde sa bude robiť križovatka D4/D1,“ povedal v pondelok zástupcom médií generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin s tým, že hotové by to malo byť v roku 2019. Najprv sa podľa neho musia urobiť obe vetvy križovatky, vybudovať obchádzkovú trasa a potom sa môže začať samotná križovatka.
Pôvodne sa uvažovalo, že úsek D1 po Triblavinu by mal rozšíriť koncesionár D4/R7 v rámci PPP projektov, a to z dôvodu postavenia križovatky D1/D4. „Zatiaľ to nie je rozhodnuté, je to jedna z možností. Len to predpokladá otvorenie koncesnej zmluvy,“ uviedol Ďurišin.
Rezort dopravy rokuje s koncesionárom
Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) povedal, že o tom s koncesionárom rokujú a zároveň sa pripravuje súťaž na rozšírenie úseku D1 po Triblavinu. „Pripravujeme verejné obstarávanie na to, aby sme boli istení, ak sa nedohodneme s koncesionárom. Robíme na tom, lebo vieme, že máme termíny,“ povedal minister. Hľadá sa podľa neho najlepšie riešenie na to, aby sa to načas spravilo. „Ak sa vieme dohodnúť s koncesionárom, bolo by lepšie, keby to robil koncesionár,“ dodal Érsek.
Termín dokončenia výstavby D4/R7 je otázny
Stavebné povolenia sú vydané na všetky úseky D4 a R7 v dĺžke takmer 60 kilometrov v rámci PPP projektu. Koncesionár by tak mohol začať stavať v plnom rozsahu. Na otázku, či termín dokončenia D4 a R7 v roku 2020 vzhľadom na meškanie je ešte reálny, nevedel minister dopravy odpovedať. „Neviem vám povedať, to je ťažká otázka do budúcna,“ uviedol s tým, že problémom je sprejazdnenie R7 zvlášť od D4. „Tlačíme na koncesionára, keďže má od nás všetky podklady, aby začal s maximálnou silou robiť,“ priblížil Érsek.