Po takmer roku prác vo štvrtok Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) prerazila tunel Bikoš. Ide o dvojrúrový diaľničný tunel s dĺžkou 1 150 metrov, ktorý je súčasťou výstavby 4,3 kilometra dlhého severného obchvatu Prešova v rámci rýchlostnej cesty R4. Cena výstavby severného obchvatu mesta je takmer 142,9 milióna eur bez DPH.
S raziacimi prácami na tuneli Bikoš začala NDS 5. júna minulého roka. Na výstavbe tunela pracovalo 105 pracovníkov. Baníci tunel razili zo severu na juh aplikovaním novej rakúskej tunelovacej metódy. Pri razení tunela vyťažili cestári 220-tisíc metrov kubických horniny, materiál použili do ďalších stavebných objektov.
Stavali v súlade s harmonogramom
„Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dokázala, že pri kvalitnom manažmente a riadení dokážeme aj na Slovensku stavať v súlade s harmonogramom. Kiežby sme takto stavali všade,“ skonštatoval minister dopravy Andrej Doležal.
Ministerstvo dopravy plánuje zvýšiť bezpečnosť ciest, lepšie chránení budú aj chodci
Začiatkom roka sa už rozbehli práce na základových konštrukciách tunela. Nasledovať budú práce na sekundárnom ostení a v záverečnej fáze príde na rad vnútorné vybavenie tunela ako chodníky, výklenky a vozovka. Na záver nainštalujú technologické vybavenie.
Dobrý signál
„To, že už je prerazený tunel, je, myslím si, dobrý signál. Tak, ako sme videli, teraz obrazne aj doslovne svetlo na konci tunela, verím, že sa dočkáme dobudovania R4, ktorá je naozaj pre rozvoj regiónu, ale aj mesta Prešov veľmi dôležitá a kľúčová,“ povedala primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová.
Stavba prvej etapy severného obchvatu Prešova sa začala v septembri 2019, práce zatiaľ pokračujú podľa harmonogramu. Ukončený je už jeden jednopoľový most a jedno provizórne premostenie. Vo výstavbe sú štyri mosty, ďalšie štyri mostné objekty sa zakladajú v križovatke Prešov, sever.
Termín je reálny
Aktuálne ukončuje NDS preložky vodovodu, pričom ostatné preložky už ukončila. „Skutočne sme konkrétne na tomto tuneli v predtermíne. Je absolútne reálny termín jar 2023, že bude stavba hotová, sprevádzkovaná, vrátane mostných objektov, všetkého,“ uviedol generálny riaditeľ NDS Juraj Tlapa.
Úsek diaľnice D1 na Liptove čiastočne uzavreli, obmedzenia potrvajú až do konca októbra
Ako dodal minister dopravy, v najbližších mesiacoch očakáva aj spustenie súťaže na druhú etapu severného obchvatu Prešova, ktorého samotná výstavba je plánovaná na 52 mesiacov.
Chýbali im kvalitné dopravné dáta
„Nemali sme kvalitné dopravné dáta. Nevychádzala návratnosť tohto projektu, čiže spolu s Útvarom hodnoty pre peniaze a s Výskumným ústavom dopravným prepočítavame druhú etapu tak, aby sme ju mohli s čistým svedomím v lete korektne a kvalitne vysúťažiť, respektíve začať súťaž,“ skonštatoval Doležal.
Zároveň dodal, že v harmonograme investičnej výstavby je aj celkové dokončenie R4, prioritu ale majú ešte nedokončené úseky D1. „Ja rešpektujem R4 ako súčasť koridoru Via Carpatia. Nesmieme ju stavať po úsekoch, lebo zmysel bude dávať len ako celok. Je to v harmonograme investičnej výstavby relatívne vysoko, ale asi uznáme všetci, že nemôže byť R4 skôr ako D1,“ uviedol minister.
S prácami začali v lete 2019
Zhotoviteľom prvej etapy výstavby severného obchvatu v rámci rýchlostnej cesty R4 za zmluvnú cenu 142,9 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, financovaného zo štátneho rozpočtu, je združenie stavebných spoločností Váhostav – SK, a. s., Bratislava a TuCon, a. s., Žilina. S prácami začali v lete 2019, ukončiť ich plánujú v marci 2023.
Hlavným prínosom severného obchvatu v rámci R4 bude, že spolu s úsekom diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh, ktorý má byť vodičom sprístupnený v októbri tohto roka, vytvorí kompletný obchvat Prešova a tranzit bude odklonený mimo intravilán mesta. Po dobudovaní prvej etapy severného obchvatu Prešova na R4 ušetria motoristi zhruba desať minút v porovnaní s jazdou po pôvodných komunikáciách.