- aktualizované 31. augusta o 18:01
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) je pripravená začať verejné obstarávanie na výstavbu diaľničnej križovatky D1D4. Podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) je na to potrebný explicitný súhlas ministerstva financií, podobne ako na ďalšie investičné stavby.
„Je svetový unikát, že máme križovanie dvoch diaľnic a nemáme hotovú križovatku. Ten problém sa začal niekedy ešte v roku 2014, ale teraz nikoho nezaujíma, kto je vinník. Teraz je skôr podstatné, čo urobíme preto, aby križovatka bola čo najskôr realitou,“ povedal minister dopravy v utorok po rokovaní vlády.
Pripomenul, že od začiatku tohto roka sa zmenil systém rozpočtovania a funguje systém, že každý začína s investičným rozpočtom nula. „Bez explicitného súhlasu ministerstva financií Národná diaľničná spoločnosť nesmie spustiť žiadnu investičnú akciu. My sme ešte v roku 2020 žiadali, aby v rozpočte národnej diaľničnej nebola nula,“ uviedol Doležal.
Cena nebude jediným kritériom
Ako podotkol, ešte začiatkom tohto roka žiadali rezort financií, aby pridelil prostriedky na stavbu križovatky D1D4. „Najdôležitejšie je teraz spustiť verejné obstarávanie. Môžem naznačiť, že cena nebude jediným kritériom, ale nemôžem k tomu povedať viac, aby som neprezradil, čo nemám,“ poznamenal Doležal.
Druhá etapa úseku R2 pri Košiciach pôjde čoskoro do výstavby, sľubuje Doležal
Koncesionár projektu D4R7 podľa ministra dopravy postavil spomínanú križovatku na 90 percent, ale suma za nedostavanú časť bude štátu vrátená. „Neznížia sa platby za dostupnosť, ktoré štát platí koncesionárovi, ale bude nám táto čiastka vrátená,“ priblížil šéf rezortu dopravy.
Priznal, že zvažovali aj možnosť, aby stavba križovatky D1D4 mala štatút významnej investície, ale v tejto situácii by to nepomohlo. „Štatút významnej investície neurýchli nič, lebo nás čaká už len verejné obstarávanie a výstavba,“ dodal Doležal. Napojenie diaľnice D1 na D4 má zabezpečiť NDS v rámci plánovaného rozšírenia D1 v úseku Bratislava – Triblavina.
Peniaze uvoľnili
Ministerstvo financií (MF) SR už uvoľnilo peniaze na dostavbu križovatky D1/D4. Ako informoval tlačový odbor ministerstva, žiadosť o rozpočtové opatrenie na uvoľnenie prostriedkov v súvislosti s dostavbou križovatky D1/D4 podal rezort dopravy až v utorok po rokovaní vlády.
Bratislava má na D1 premenné dopravné značenie, v špičke a v prípade tvorby kolón môže výrazne obmedziť rýchlosť
Táto žiadosť bola bezodkladne posúdená, schválená a finančné prostriedky uvoľnené. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal preto podľa rezortu financií prostredníctvom médií opakovane zverejňuje klamlivé informácie, ktoré vyvolávajú dojem, že výstavba križovatky D1/D4 je oneskorená pre kroky ministerstva financií.
Chybná žiadosť
Ministerstvo dopravy podľa rezortu financií evidentne podcenilo formálnu a odbornú prípravu, ktorú si vyžaduje takýto projekt. „Ministerstvo dopravy totiž v marci zaslalo žiadosť o rozpočtové opatrenie, ktorá nespĺňala ani len základné zákonné podmienky na uvoľnenie prostriedkov. Ministerstvo dopravy bolo o chybnej žiadosti bezodkladne informované. Napriek tomu v priebehu piatich mesiacov ministerstvo dopravy novú žiadosť nedoručilo,“ uviedol rezort financií.
Ministerstvo financií tiež pripomenulo, že verejné obstarávanie už mohlo ministerstvo dopravy vyhlásiť pred niekoľkými mesiacmi. V zmysle zákona totiž nie je podmienkou na vyhlásenie verejného obstarávania hodnotenie investície ministerstvom financií, ale zverejnenie štúdie uskutočniteľnosti, ktoré bolo čisto v rukách Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
Rezort financií podotkol, že realizácia daného projektu, ako aj podanie žiadosti o uvoľnenie prostriedkov, bolo, aj je plne v rukách ministerstva dopravy. „Predstavitelia ministerstva dopravy by si mali uvedomiť svoju zodpovednosť za daný projekt a svoje zlyhania by nemali pripisovať iným rezortom,“ doplnil tlačový odbor MF SR.