Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) momentálne čaká od zhotoviteľa, skupiny Skanska, na finálny harmonogram dostavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové. Až potom bude vedieť, o aký čas sa predĺži lehota a o koľko sa zvýši zmluvná cena stavebných prác.
Podľa diaľničiarov o vplyve predĺženia výstavby a zvýšenia nákladov na zabezpečenie financovania stavby z prostriedkov Európskej únie je v súčasnosti predčasné hovoriť.
Pracuje sa na všetkých mostoch
„Nový zhotoviteľ na 90 % opravil primárne ostenie, kde bol zistený po zoskenovaní tunela výrazne väčší objem prác. Bol tiež vykonaný monitoring drenážneho systému na odvedenie horninovej vody, kde sa takisto zistili vyššie defekty na drenáži a uvedené je v štádiu riešenia,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková o situácii na stavbe rok od začiatku jej dokončovania.
Doležal síce nechce maľovať čerta na stenu, ale dostavba tunela Višňové sa môže opäť predĺžiť (video)
Na trase diaľnice sa rozbehli práce na všetkých mostoch. „Mosty majú ukončené zakladanie a 85 % spodnej stavby, dokončujú sa nosné konštrukcie na rozostavaných mostoch a v križovatke Lietavská Lúčka sa realizuje mostný zvršok (rímsy). Budujú sa zárubné a oporné múry, realizuje sa kanalizácia diaľnice, dláždené priekopy, ako aj portálové budovy,“ priblížila Žgravčáková s tým, že k financovaniu dostavby úseku sa vyjadria dodatočne.
Dostavba problematického úseku
Združenie Skanska – Višňové na čele so spoločnosťou Skanska SK, a. s., začalo vlani v máji s dostavbou problematického diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala (13,5 kilometra), vrátane tunela Višňové (7,5 km). Zaviazalo sa ho dokončiť pôvodne takmer za 255 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) do konca roka 2023.
Pre nevyhnutné opravné práce po predošlom zhotoviteľovi (Salini Impregilo, Dúha, a. s.) sa lehota výstavby predĺži a jej cena zvýši.
Práce môžu trvať až do jesene 2024
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) už informoval s odvolaním sa na zhotoviteľa, že práce môžu trvať predbežne až do jesene 2024. Dôvodom je potrebná oprava zatiaľ zistených chybných blokov sekundárneho ostenia tunela a skontrolovať ešte treba jeho väčšinu.
„Uvidíme ako dopadne sken zvyšných blokov sekundárneho ostenia, či to bude mať ďalší vplyv na predĺženie výstavby,“ povedal Doležal na sociálnej sieti. „Nechceme podceniť kvalitu a bezpečnosť prác. Dôležité je, že v tuneli sa pracuje, robí sa aj na vonkajších objektoch, to je v tejto chvíli asi to najpodstatnejšie,“ uviedol minister.
Stavba diaľnice na severe Slovenska sa stala nočnou morou, o dokončení bude rokovať mimoriadny výbor
Slovenská technická univerzita odporučila v záujme bezpečnosti preveriť aj zvyšných približne dvesto blokov sekundárneho ostenia.
Pôvodný zhotoviteľ začal s výstavbou diaľnice s tunelom Višňové v lete 2014 s tým, že ju dokončí do konca roka 2019 skoro za 410 miliónov eur bez DPH. Pre neplnenie záväzkov a výrazné meškanie s prácami s ním NDS v roku 2019 ukončila zmluvu o dielo, stavba bola prerušená do výberu nového zhotoviteľa vlani na jar.