Ako vyplýva z Národného programu reforiem Slovenskej republiky 2018, v časti o dopravnej infraštruktúre, prioritou ostáva implementácia opatrení revízie výdavkov na dopravu, ktoré sa plnia len čiastočne.
BRATISLAVA – Projektu rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy je pre časový sklz potrebné venovať zvýšenú pozornosť. Rýchlejší termín výstavby bol totiž hlavným dôvodom výhodnosti financovania cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) oproti financovaniu štátom.
Ako vyplýva z Národného programu reforiem Slovenskej republiky 2018 (NPR), v časti o dopravnej infraštruktúre, prioritou ostáva implementácia opatrení revízie výdavkov na dopravu, ktoré sa plnia len čiastočne.
Potrebný je záväzný a aktualizovaný investičný plán
„Kľúčové pre zvýšenie hodnoty dopravných investícií je nastavenie jasných, analyticky podložených investičných priorít vo všetkých sektoroch dopravy a zverejnenie záväzného a pravidelne aktualizovaného investičného plánu Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV. Lepšie plánovanie projektov zároveň zlepšuje zameranie obmedzených kapacít a financií na prioritné projekty,“ uvádza sa v NPR.
Počet projektov s relevantnými dátami sa má rozšíriť
Rezort dopravy bude pri nových investičných projektoch nad 20 mil. eur počas prípravy zadania štúdie realizovateľnosti, na začiatku predinvestičného procesu, posudzovať vhodnosť aplikácie multimodálnych variantov. Príslušná metodika by mala byť vypracovaná a zverejnená koncom tohto roka.
Údaje o realizovaných projektoch na základe spolupráce s mimovládnymi organizáciami by mali byť zverejňované v požadovanom rozsahu a v prijateľnej forme. Počet projektov financovaných z verejných zdrojov, kde sa budú zverejňovať relevantné dáta, sa má rozšíriť.
Viac peňazí na opravu a údržbu ciest prvej triedy
Ministerstvo dopravy bude podľa dokumentu intenzívne hľadať spôsoby zvýšenia výdavkov na opravu a údržbu ciest prvej triedy, ktoré boli vlani navýšené o 30,5 mil. eur. „MDV bude hľadať spôsoby, ako udržateľným spôsobom zabezpečiť vyššie financovanie ciest I. triedy na úkor menej prioritných výdavkov kapitoly. Zdroje je možné nájsť aj odložením tvorby projektovej dokumentácie pre iné dopravné projekty (vrátane diaľnic, rýchlostných ciest a železničných projektov) s nízkou prioritou a predpokladanou realizáciou po roku 2030,“ píše sa v NPR.
V nevyhovujúcom a havarijnom stave je 38 percent ciest
Bežné výdavky Slovenskej správy ciest na údržbu a opravy 3 176 kilometrov ciest I. triedy sú stále nedostatočné. V nevyhovujúcom a havarijnom stave bolo v roku 2016 naďalej 38 % ciest a aj cesty v dobrom stave sa pri súčasnej úrovni financií na údržbu a opravy dostanú do nevyhovujúceho stavu s následnou drahou rekonštrukciou. „Rozpočet výdavkov na údržbu a opravy v roku 2017 dosiahol 50 mil. eur, rozpočet na roky 2018 a 2019 predpokladá úroveň 48 mil. eur ročne, pričom optimálna úroveň (bez započítania úsekov, ktoré sú už teraz v havarijnom stave) je podľa revízie výdavkov 64 mil. eur,“ vyplýva z dokumentu.
Peniaze na nové diaľnice klesnú, dôvodom nepripravenosť výstavby
Nízke tempo kapitálových výdavkov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest bude podľa materiálu pokračovať aj v tomto roku, keď na výstavbu nových úsekov má ísť iba 183 mil. eur, z toho len malá časť zo zahraničných zdrojov. Vlani tieto výdavky medziročne prudko klesli na 380 mil. eur. Dôvodom je najmä nepripravenosť výstavby nových úsekov, nie rozpočtové obmedzenia projektov.
Zabezpečiť odborné kapacity na odhadovanie nákladov
Ministerstvo dopravy spolu s OECD a ministerstvom financií analyzovalo slovenský prístup odhadovania nákladov výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v porovnaní s medzinárodnou praxou. Finálne náklady domácich projektov podľa analýzy boli v priemere o 20 % nižšie ako odhad štátnej expertízy pripravovanej v skorej fáze projektu. Zahraničné projekty prekročili rozpočet priemerne o 20 %.
„Ako primárna príčina sa javí použitie neúmerne vysokých jednotkových cien pri tvorbe odhadov, čo vyplýva z nedostatočnej databázy historických jednotkových cien a nedostatočného posúdenia rizika. Používanie nepresných odhadov môže mať potenciálne negatívne vplyvy na analýzy prínosov a nákladov a výber projektov,“ upozornil NPR. Analýza preto odporúča napríklad vytvoriť verejnú databázu historických jednotkových cien pre diaľnice a ostatné sektory verejných prác a zabezpečiť odborné kapacity na odhadovanie nákladov.