Aktualizované: Národný letecký dopravca nebude, podľa Érséka je projekt nevýhodný a bol by stratový

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Árpád Érsek
Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek. Foto: archívne, SITA/Diana Černáková.
  • aktualizované 11. septembra 15:38

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) už nepočíta s vytvorením národného leteckého dopravcu. Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) povedal, že spomínaný návrh na rokovanie vlády už nepredloží.

„Ekonomická analýza ukázala, že to nie je vhodný projekt, tým pádom pre mňa je to zaväzujúce. Nechal som preto vypracovať analýzu,“ informoval minister v stredu pred rokovaním vlády.

O projekte národného leteckého dopravcu, ktorý je súčasťou programového vyhlásenia súčasnej vládnej koalície, by podľa ministra dopravy mala rozhodnúť budúca vláda.

„Keby som bol aj v ďalšom období ministrom, tak by som to neodporučil, pokiaľ budú také čísla ako teraz,“ poznamenal Érsek. „Je to stratový podnik, ale môže sa rozhodnúť vláda alebo Národná rada SR, že chcú mať národného prepravcu,“ poznamenal minister s tým, že on tento návrh na vládu nepredloží.

Dva samostatné materiály

Rezortná hovokyňa Karolína Ducká pre agentúru SITA uviedla, že ministerstvo dopravy pripravilo dva samostatné materiály, ktoré obsahovali analýzy fungovania národného leteckého dopravcu a vodného dopravcu v podmienkach SR, obidva odovzdali vláde v januári 2019.

„Vláda vzala tieto materiály na vedomie. O konečnej podobe rozhoduje vláda na základe programového vyhlásenia,“ dodala Ducká.

Informáciu rezortu dopravy o vytvorení podmienok na zriadenie národného leteckého dopravcu vzala vláda na vedomie 23. januára tohto roka.

Národný letecký dopravca by podľa materiálu mohol byť vo vlastníctve štátu, alebo v spoluvlastníctve štátu a súkromného investora vo forme akciovej spoločnosti. Ostatné spôsoby fungovania, napríklad, tradičný štátom dotovaný národný dopravca, resp. dotovanie prevádzky liniek vo verejnom záujme, sú z pohľadu európskej legislatívy neprijateľné.

Tri segmenty leteckej dopravy

Počiatočné náklady na založenie domácej leteckej spoločnosti (pred začatím prevádzky) by v prípade nákupu lietadiel boli vyše 79 mil. eur a v prípade prenájmu (lízingu) lietadiel viac ako 32 mil. eur.

Finančná rezerva na krytie strát by predstavovala 95,6 mil. eur a rovnala by sa očakávanej prevádzkovej strate za prvých päť rokov prevádzky leteckého dopravcu. Celková finančná náročnosť investície za prvých päť rokov letovej prevádzky by bola pri nákupe lietadiel takmer 175 mil. eur a pri prenájme lietadiel 127,7 mil. eur.

Štát by podľa informácie rezortu dopravy bol investorom, avšak podnikateľské prostredie by bolo plne v rukách manažmentu spoločnosti. Letecký dopravca by mohol byť orientovaný na všetky tri segmenty leteckej dopravy – vnútroštátne letecké spojenia, biznis spojenia a spojenia pre podporu príjazdovej turistiky.

Do úvahy pripadali linky z Bratislavy do Bruselu, Paríža, Moskvy, Petrohradu, Mníchova, Tel Avivu, Zürichu, Košíc a Popradu. Fungovať by mohli aj linky z Košíc do Milána, Kyjeva a Tel Avivu a z Popradu do Petrohradu.

Strata času podľa liberálov

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) od začiatku vnímala ako absolútnu stratu času a mrhanie financiami zaoberať sa zriadením národného leteckého dopravcu. SaS o tom informovala v stredu v tlačovej správe.

 „Už pred pol rokom sme upozorňovali vládu a verejnosť na to, že zriadenie národného leteckého dopravcu je dopredu odsúdené na zánik. Tiež sme varovali, že vypracovanie analýzy za 57 tisíc eur je vyhadzovanie peňazí von oknom,“ povedal poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Ešte skôr než sa akákoľvek analýza začala robiť, bolo podľa neho jasné, ako to celé dopadne.

Nezmyslom bolo podľa liberálov aj to, že analýza počítala s nákladmi štátu v hodnote desiatok miliónov eur na prvých pätnásť mesiacov prevádzky národného dopravcu.

„Dôkazom nekompetentnosti ministerstva dopravy realizovať nápady Andreja Danka je, že ministerstvo nedalo ani len posúdiť investíciu za viac ako 100 miliónov eur Útvaru hodnoty za peniaze na Ministerstve financií SR. Z tohto dôvodu si myslíme, že 57 tisíc eur za spomínanú zbytočnú analýzu by malo byť zosobnených,“ dodal Ivan.

Danko žiadnu analýzu nežiadal

Predseda NR SR a SNS Andrej Danko na brífingu povedal, že analýzu o národnom leteckom dopravcovi by mali riešiť tí, ktorí si ju objednali. „Často sme obviňovaní z vecí, za ktoré politicky ani nemôžeme,“ povedal Danko v reakcii na to, že náklady na vypracovanie analýzy by mali byť zosobnené.

„Som vždy presvedčený, že Slovensko má mať leteckého prepravcu aspoň vnútroštátneho, lebo potom budeme musieť zatvárať letiská regionálneho významu. To je cesta, ktorou treba ísť,“ dodal Danko.

Šéf parlamentu vo vyhlásení ďalej uviedol, že nikdy žiadnu analýzu na leteckého dopravcu nežiadal, nemá s ňou nič spoločné a ani ju nečítal. Analýzu si podľa neho objednal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd). „Zodpovednosť za analýzu, jej obsah, zadanie, ako aj cenu nesie v plnej miere Ministerstvo dopravy a výstavby SR a táto analýza nemá nič s predsedom SNS ani so Slovenskou národnou stranou,“ poznamenal Danko.

Stále je presvedčený o tom, že vízia národného leteckého prepravcu v prvej etape na vnútroštátnej úrovni je dôležitá pre vnútornú dopravu v SR. „Súčasne nie nepodstatnou vecou by bolo aj spustenie riečneho prepravcu, ktorého víziu si minister Érsek prisvojuje,“ dodal Danko.

Ekonomický nezmysel, tvrdí OĽaNO

Projekty národného leteckého, ale aj vodného dopravcu sú podľa hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) ekonomický nezmysel. Ročne by totiž produkovali straty v desiatkach miliónov eur. Informovalo o tom hnutie v tlačovej správe s tým, že to ukázali analýzy za desaťtisíce eur.

„Napriek tomu, že na nezmyselnosť týchto projektov upozorňovali viacerí odborníci, teraz to už má Andrej Danko konečne čierne na bielom a po troch rokoch vo vláde by sa mohol začať venovať skutočným problémom v doprave,“ zareagoval poslanec NR SR a tieňový minister dopravy OĽaNO Ján Marosz.

Vláda by sa podľa Marosza mala najprv postarať o kolabujúcu železničnú dopravu a až potom pracovať na nových projektoch. „Je to ďalší príklad nekompetentnosti a falošných bublín Andreja Danka, ktorý sa nevie postarať ani o to, aby do vlakov netieklo a nehoreli, a nieto ešte zriaďovať leteckých alebo vodných dopravcov. Tí ľudia na to nie sú kompetentní a je to ekonomický nezmysel,“ uzavrel Marosz.

Ministerstvo zastáva relevantné údaje

Úloha analyzovať vznik národného leteckého aj vodného dopravcu v podmienkach SR je podľa ministerstva dopravy jednoznačne zakomponovaná v programovom vyhlásení vlády a rezort ju splnil.

„Ministerstvo dopravy pod vedením súčasného ministra je zástancom toho, aby sa rozhodnutia prijímali na základe relevantných údajov, a nie na základe tlačových besied politikov, ako si to zrejme predstavuje opozícia. Preto bola verejnou vysokou školou vypracovaná analýza, ktorá jasne zhodnotila potenciál trhu aj prípadné investície, ktoré by si zriadenie takýchto spoločností vyžiadalo,“ uviedlo ministerstvo dopravy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Árpád Érsek
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR