BRATISLAVA 11. júna – Národná asociácia STK (NA STK) reaguje na dlhé čakacie lehoty na vykonanie technickej a emisnej kontroly áut. V rámci pripomienkového konania k novele zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke predstavilo Ministerstvu dopravy a výstavby SR zoznam konkrétnych opatrení vychádzajúcich z praxe. Informoval Peter Hulman, výkonný riaditeľ NA STK.
Jednotlivé opatrenia vychádzajú v ústrety občanom-motoristom a majú za cieľ zvýšiť dennú kapacitu staníc, zabezpečiť dostatok kvalifikovaných technikov, a tak výrazne urýchliť kontroly STK a EK na Slovensku.
Návrh opatrení na zvýšenie dennej kapacity staníc
- Zrušiť povinnosť, aby pri vykonávaní technickej kontroly vozidla museli byť v stanici technickej kontroly prítomní dvaja technici – stačí jeden.
- Zaviesť možnosť flexibilného dočasného presunu technika tam, kde je aktuálne kvôli vyťaženosti najviac potrebný.
- Umožniť vykonanie administratívnej emisnej kontroly bez nutnosti vjazdu do haly stanice
- Zrušiť vydávanie nálepiek a osvedčenia o kontrole technického stavu
- Zrušiť povinnosť jediného vozidla na stojisku emisnej kontroly (ide o najväčšie spomalenie na linke, nemôže sa začať nasledujúca EK, čaká sa na ukončenie predchádzajúcej EK).
- Zrušiť zákaz križovania vozidiel na dvoj- a viaclinkových pracoviskách.
- Zrušiť kontrolu brzdnej kvapaliny.
- Vzhľadom na to, že najdlhšie čakacie lehoty sú opakovane v apríli/máji (najviac ľudí kupuje autá na jar), Asociácia STK navrhuje zaviesť nové riešenia v podobe presunu termínov do iných mesiacov:
- keďže najviac vozidiel je v kategóriách M1 a N1, navrhuje v zákone upraviť, aby bol interval kontrol pre tieto najväčšie kategórie rozdielny.
- jednorazovo presunúť určité kategórie vozidiel s aprílovým a májovým termínom na iné obdobie.
- umožniť udržanie pôvodnej platnosti – ak vodič príde napr. o 2 mesiace skôr (maximálne však 3 mesiace) neskráti sa mu platnosť STK, ale ostane v pôvodnom intervale.
Návrh opatrení na zvýšenie počtu dostupných a kvalifikovaných technikov
- Zrušiť povinnosť, aby musel mať technik vodičské oprávnenie na všetky kategórie vozidiel.
- Umožniť viacnásobné opakovanie skúšky pre technikov po jej neúspešnom zložení.
- Zaviesť systém trestných bodov pri porušení povinností technika, ktorý dokáže zohľadniť úmysel pochybenia.
- Znížiť výšku maximálnych pokút za jednotlivé kategórie pre technikov.
- Uvoľniť posudzovanie praxe, napr. v prípade bývalých vodičov MKD s dlhoročnými skúsenosťami.
- Povoliť používanie literatúry pri skúškach technikov tak ako v iných odvetviach.
- Zaviesť systémy zabraňujúce nesprávnemu hodnoteniu.
Doplňujúce opatrenia v prospech občanov-motoristov
- Umožniť občanom-motoristom drobné nastavenia a opravy počas technickej kontroly (výmena žiariviek, doplnenie prevádzkových kvapalín, nastavenie voľnobežných otáčok, a pod.)
- Predĺžiť lehotu povinnosti podrobiť sa technickej alebo emisnej kontrole po prihlásení vozidla do evidencie zo 7 na 15 dní