Ministerstvo financií (MF) SR tento rok uvoľnilo rozpočtovými opatreniami na dofinancovanie Železníc SR (ŽSR) spolu 160 miliónov eur, pričom ďalších 21,4 milióna eur zaslali železničiarom z kapitoly ministerstva dopravy.
Rezort financií takto reaguje na výzvu Odborového združenia železničiarov poukazujúceho na dlhodobo neriešený technický stav železničnej infraštruktúry.
MF SR pripomína, že na prevádzku železničnej infraštruktúry ide každý rok viac peňazí.
Zdroje na údržbu sa neškrtajú
„Tretinový nárast medzi rokmi 2021 a 2023 vyvracia akékoľvek tvrdenia o škrtaní zdrojov na údržbu. Viackrát sme zdôraznili potrebu uzatvoriť viacročnú zmluvu so štátom, ktorá by zabezpečila dlhodobé financovanie ŽSR a nastavila pravidlá pre každoročnú valorizáciu štátnej dotácie,“ uvádza rezort financií.
Železniční odborári žiadajú vládu, aby riešila problémy celého sektora
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) zároveň dlhodobo poukazuje na zlý stav tratí a potrebu ich systematicky obnovovať napríklad cez analyticky podloženú metodiku pre výber priorít vypracovanú spolu s ministerstvom dopravy.
„Spracovaný bol zoznam tratí na prioritnú obnovu, aby sa predišlo kolapsu dopravy. ÚHP tiež poukazoval na potrebu investovať do automatizácie. Cez plán obnovy sa podarilo zabezpečiť financovanie pre nových 120 km tratí na diaľkovo ovládané zabezpečovacie zariadenia,“ dodalo ministerstvo.
Obrátili sa na prezidentku Čaputovú
Odborová asociácia výpravcov a dispečerov a Federácia strojvodcov Slovenskej republiky sa v stredu obrátili na prezidentku SR Zuzanu Čaputovú a požiadali ju o stretnutie pre havarijný stav železničnej infraštruktúry na Slovensku.
Stav železníc je havarijný. Odborári sa pre vykoľajené Pendolino a kritiku dopravcov obracajú na prezidentku Čaputovú
Reagovali tak na vyjadrenia Českých dráh a Asociácie železničných dopravcov Slovenska o zlom stave železničnej infraštruktúry. Tie prišli po tom, čo sa začiatkom marca v Žiline vykoľajil vlak Pendolino.