Európsky Green Deal mal byť majákom nádeje pre udržateľnú budúcnosť. Sľuboval, že nákladná železnica sa stane chrbtovou kosťou ekologickej dopravy, zdvojnásobí svoj podiel do roku 2050 a vytlačí z ciest znečisťujúce kamióny. Na papieri je to vízia hodná potlesku. V realite však Green Deal paradoxne podkopáva nohy tomu, čo mal pozdvihnúť.
Slovenskí železniční dopravcovia, vrátane ZSSK Cargo, sa zmietajú v kríze, kde ich vysoké ceny trakčnej elektriny a úpadok tradičných priemyslov tlačia do kúta. Pôvodne železničné zákazky miznú na cestách, flotily sa zmenšujú a pracovné miesta sa strácajú. Ako je možné, že plán na záchranu planéty škodí jednému z jej najzelenších sektorov?
Emisné povolenky
Hlavným vinníkom je systém emisných povoleniek EU ETS, ktorý zvyšuje náklady na produkciu CO2. Myšlienka je jednoduchá: firmy platia za emisie, aby boli motivované prejsť na čistejšie technológie.
Pre železnicu, kde elektrické lokomotívy tvoria gro flotíl, to však znamená jednu vec – ceny trakčnej elektriny od roku 2021 vyleteli o vyše 70 percent. Elektrárne prenášajú svoje náklady z povoleniek priamo na dopravcov, zatiaľ čo nafta pre kamióny zostáva relatívne lacná.

Slovenské železničné priecestia: Hazard s časom a hry o život - KOMENTÁR
Výsledok? Zákazky, ktoré kedysi patrili železnici, sa presúvajú na cesty, kde regulácie ETS zatiaľ nevplývajú tak tvrdo. ZSSK Cargo a ďalší slovenskí dopravcovia tak čelia strate objemov prepravy, čo ich núti znižovať počet vozňov, obmedzovať flotily a prepúšťať zamestnancov.
K tomu sa pridáva úpadok tradičných komodít, ako sú uhlie či oceľ, keď zatváranie baní a oceliarní oberá železnicu o jej kľúčových zákazníkov.
Železnica ako obeť systému
ZSSK Cargo je v prvej línii tejto katastrofy. Strata zákaziek vedie k vysokým stratám a k redukcii zamestnancov – stovky ľudí prichádzajú o prácu.
Menší dopravcovia na Slovensku nie sú na tom o nič lepšie. Vysoké prevádzkové náklady im bránia investovať do modernizácie, zatiaľ čo politické tlaky a odbory komplikujú rýchle reakcie a rozhodnutia manažmentov. Železnica, ktorá produkuje len zlomok emisií v porovnaní s kamiónmi, sa tak stáva obeťou systému, ktorý mal byť jej spojencom.
Ironicky, železnica, ktorá je štyrikrát efektívnejšia ako kamióny a produkuje zlomok emisií, sa stáva obeťou systému, ktorý mal podporovať jej rozkvet. Green Deal síce prináša vízie vodíkových vlakov či lepšej infraštruktúry, no tieto prichádzajú pomaly a bez okamžitej úľavy.
Ak sa ceny elektriny neznížia alebo sa nenastavia kompenzačné mechanizmy, železnica na Slovensku riskuje ďalší úpadok. Green Deal tak namiesto mosta k udržateľnosti stavia bariéry, ktoré môžu slovenskú železnicu odsunúť na vedľajšiu koľaj – a s ňou aj nádej na ekologickejšiu budúcnosť dopravy.