Na Ukrajinu by sa mohli cestujúci dostať po širokorozchodnej trati, chýba však infraštruktúra pre hraničnú kontrolu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
ZSSK, vlak
Foto: ZSSK, www.facebook.com
Tento článok pre vás načítala AI.
  • aktualizované 27. marca, 12:44

Slovensko by malo mať nové železničné osobné spojenie s Ukrajinou s využitím širokorozchodnej trate na trase Kyjev – Košice cez pohraničný priechod Pavlovo – Maťovské Vojkovce. Pre prepravu cestujúcich cez požadovaný hraničný priechod podľa plánu do konca tohto roka však nie je v súčasnosti vybudovaná žiadna infraštruktúra pre hraničné a colné orgány SR.

Náklady sedem miliónov eur

Odhadované celkové náklady na dobudovanie železničnej infraštruktúry, infraštruktúry pre výkon hraničnej kontroly a colnej kontroly sú sedem miliónov eur. Vláda na výjazdovom rokovaní v stredu opäť schválila návrh Ministerstva dopravy SR s tým, že okrem zabezpečenia vlakovej linky je potrebné osobitne riešiť kontrolu štátnej hranice na úrovni Colnej správy a hraničnej kontroly, a to najmä v súvislosti s podmienkami Schengenského dohovoru.

Potrebné je tiež zmeniť zmluvu medzi vládami SR a Ukrajiny o hraničných priechodoch na spoločných štátnych hraniciach, ktorá je v gescii ministerstva financií. Úlohu zabezpečiť verejnú železničnú osobnú dopravu s Ukrajinou po novej trati využitím širokorozchodnej trate uložila vláda ministrovi dopravy Jozefovi Rážovi (nominant Smeru) už v januári tohto roka.

Rozloženie úloh príslušným ministerstvám

Vzhľadom na to, že to presahuje kompetenciu rezortu dopravy vo viacerých oblastiach, vláda prijala nové uznesenie, ktorým uložila úlohy v jednotlivých oblastiach príslušným ministerstvám.

Návrh na posilnenie železničnej osobnej dopravy z Ukrajiny na Slovensko závisí od rozsahu počtu spojov, pričom pre jeden pár vlakov sú odhadované náklady v tomto roku 60 tisíc eur a v celom budúcom roku zhruba jeden milión eur.

Hraničná a colná kontrola

Cez pohraničný priechod Pavlovo – Maťovské Vojkovce aktuálne funguje iba nákladná doprava pre široký rozchod trate 1 520 milimetrov.

„Nové vlakové spojenie sa má zabezpečiť využitím širokorozchodnej trate na trase Kyjev – Maťovce – Haniska pri Košiciach cez pohraničnú prechodovú stanicu Maťovce,“ informovalo ministerstvo dopravy. Hraničná a colná kontrola by bola v blízkosti stanice Maťovce, pričom cestujúci nebudú vystupovať z vlaku.

„Po vykonaní hraničnej a colnej kontroly bude vlak pokračovať po širokom rozchode do Hanisky pri Košiciach. Odtiaľ bude umožnený prestup na autobus smer ŽST Košice, letisko Košice,“ priblížilo ministerstvo.

Výdavky na dobudovanie železničnej infraštruktúry

Dobudovanie železničnej infraštruktúry môže stáť zhruba 600-tisíc eur. Pre nástup a výstup cestujúcich treba vybudovať pri stanici Haniska pri Košiciach pre koľaj širokého rozchodu nástupište, pričom časovo realizovateľné sa javí iba provizórne drevené v dĺžke 200 metrov s lehotou výstavby asi šesť mesiacov.

Pri stanici Maťovce je nutné vybudovať nástupište pre koľaj širokého rozchodu s hraničnou kontrolou a upraviť prístupovú cestu pre peších. Na dostavbu infraštruktúry pre hraničnú kontrolu treba asi 5,2 milióna eur a pre colnú kontrolu približne 1,2 milióna eur, pričom hraničná a colná kontrola by boli priamo vo vlaku.

Pridelené úlohy ministrom

Napríklad podpredseda vlády pre Plán obnovy a odolnosti a využívanie eurofondov Peter Kmec (Hlas-SD) má koordinovať projekt zabezpečenia železničnej osobnej dopravy s Ukrajinou využitím širokorozchodnej trate do 31. decembra 2024.

Má tiež preveriť možnosť financovania projektu zo zdrojov Európskej únie. Minister dopravy Jozef Ráž má zabezpečiť verejnú železničnú osobnú dopravu s Ukrajinou, vrátane jej finančného krytia, od nového vlakového grafikonu vlakovej od decembra 2024.

Za úlohu má tiež pripraviť do 30. novembra nevyhnutnú železničnú infraštruktúru pre nástup a výstup pracovníkov Colného úradu a Úradu hraničnej a cudzineckej polície v stanici Maťovce a pre nástup a výstup cestujúcich pri stanici Haniska pri Košiciach. Vláda uložila súvisiace úlohy aj ministrom financií a vnútra.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jozef Ráž mlPeter Kmec
Firmy a inštitúcie Colný úradEU Európska úniaHlas-SDMinisterstvo dopravy a výstavbySMER-SDÚrad hraničnej a cudzineckej polície (ÚHCP)