V zlom až havarijnom stave je 1 400 kilometrov, zhruba 40 % z celkovej dĺžky ciest prvej triedy 3 300 km. Hnutie OĽaNO vyzýva vládu, aby prestala zanedbávať tieto cesty, keďže prijímajú takmer polovicu všetkej cestnej dopravy.
BRATISLAVA 14. decembra (SITA) – Na údržbu a opravy ciest prvej triedy v budúcom roku je podľa schváleného štátneho rozpočtu vyčlenených znovu 40,5 mil. eur ako v tomto roku. Na udržiavanie týchto ciest je pritom potrebných približne 80 mil. eur ročne.
V zlom až havarijnom stave je 1 400 kilometrov, teda zhruba 40 % z celkovej dĺžky hlavných ciest 3 300 km. Hnutie OĽaNO preto vyzýva vládu, aby prestala zanedbávať cesty prvej triedy, keďže tie prijímajú takmer polovicu všetkej cestnej dopravy na Slovensku.
Heger: Stav ciest sa výrazne zhoršuje, oprava je oveľa drahšia
Ak sa objem peňazí na „jednotky“ nezvýši, podľa OĽaNO hrozí, že ich stav sa bude naďalej zhoršovať, narastie skrytý dlh na ich zásadnú obnovu do použiteľného stavu a rásť bude aj nebezpečenstvo dopravných nehôd, ktorých je na týchto cestách najviac.
„Tým, že sa tieto cesty dlhodobo zanedbávajú, ich stav sa výrazne zhoršuje a následne je ich oprava mnohonásobne drahšia, než keby sa ich údržba robila priebežne. Dlhodobé podfinancovanie vedie k deštrukcii ciest a potrebe nákladných rekonštrukcií, čo vytvára vysoký skrytý dlh,“ uviedol vo štvrtok poslanec OĽaNO a tieňový minister financií a hospodárstva Eduard Heger.
Na zásadnú rekonštrukciu treba dve miliardy eur
Upozornil, že kým v analýzach ministerstva dopravy z rokov 2011 až 2016 sa hovorilo, že na zásadnú rekonštrukciu ciest I. triedy, vrátane mostov, má ísť 600 až 650 mil. eur, v revízii výdavkov v doprave od ministerstva financií sa už spomína suma 2,1 mld. eur.
Marosz: Ministerstvo to považuje za problém, no nič s tým nerobí
Poslanec OĽaNO a tieňový minister dopravy a výstavby Ján Marosz povedal, že vláda zanedbáva cesty I. triedy napriek tomu, že na ich zlý stav poukazujú aj analýzy ministerstva dopravy. „Samotné ministerstvo dopravy to považuje za vážny problém, ale nič s tým nerobí,“ uviedol Marosz.
Pokiaľ v Česku podľa poslanca ide na opravu a údržbu v prepočte zhruba 2,6 mil. eur na jeden štvorcový kilometer, na Slovensku iba 1,1 mil. eur, čo je oproti susedom len 42 %. Situácia sa podľa poslanca nezlepší ani po schválení štátneho rozpočtu na rok 2018.
Peniaze na opravy a údržbu „jednotiek“ treba výrazne zvýšiť
Na zanedbávanie „jednotiek“ upozornil aj Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií. Klub ekonomických analytikov odporúča výrazne zvýšiť zdroje štátneho rozpočtu na opravy a údržbu ciest I. triedy. Na údržbu týchto ciest treba podľa analýzy ekonómov presunúť časť peňazí na nové diaľnice už pri tvorbe rozpočtu.
Ministerstvo žiadalo viac peňazí, opäť bude hľadať dodatočné zdroje
Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) tvrdí, že aj v tomto roku žiadalo zvýšiť rozpočtované zdroje na cesty prvej triedy. „Rovnako ako po iné roky aj teraz budeme hľadať dodatočné zdroje na túto oblasť. Treba si však uvedomiť, že zdroje zo štátneho rozpočtu sú iba jedným zo zdrojov, ktoré môže Slovenská správa ciest (SSC) využívať,“ uviedlo ministerstvo.
Na údržbu a opravy ciest I. triedy išlo v roku 2015 takmer 39 mil. eur, v minulom roku 32,5 mil. eur a v tomto roku 40,5 mil. eur. S takou istou sumou sa výhľadovo počíta aj v rokoch 2019 a 2020.