Poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz pripomenul, že už vlani v novembri ako prví upozornili na prepúšťanie a hrozbu zastavenia prác.
Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) považuje za smutnú správu pre vodičov na Slovensku, že na stavbe úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala s tunelom Višňové sa minimálne rok nebude vôbec pracovať.
Poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz v pondelok uviedol, že kolóny pod Strečnom budú vodičov pre „neschopnosť tejto vlády“ trápiť ešte niekoľko rokov.
Marosz pripomenul, že už vlani v novembri ako prví upozornili na prepúšťanie a hrozbu zastavenia prác. „Až potom začala vláda konať. Tiež sme odhadovali, že dokončenie tunela sa natiahne o niekoľko rokov. Okrem toho sme v januári ako jediní upozornili, že NDS sa už pripravuje na vypovedanie zmluvy so súčasným zhotoviteľom,“ uviedol Marosz.
Úsek mal byť hotový v tomto roku
Reagoval tak na informácie ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka a Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., že verejné obstarávanie na dokončenie stavby bude vyhlásené v druhom polroku tohto roku a zmluva s novým zhotoviteľom by mala byť uzavretá v roku 2020.
Stavba by mala byť v takom prípade ukončená v roku 2023, v posledný rok, dokedy je možné využiť prostriedky Európskej únie v súčasnom programovom období.
Stavba mala byť pôvodne hotová koncom tohto roka. Konzorcium Salini Impregilo, S. p. A. a Dúha, a. s., s prácami výrazne meškalo a neplatilo riadne svojim subdodávateľom, ktorým dlhuje takmer 37 mil. eur.
Hrozí prepadnutie peňazí EÚ
„My sa domnievame, že pán minister zavádza ľudí, pretože jeho sľuby sú nereálne. Tunel bude podľa našich odhadov dokončený najskôr v roku 2024 a naďalej hrozí prepadnutie eurofondov, čo by znamenalo, že na stavbu sa napokon budú musieť poskladať všetci daňoví poplatníci,“ povedal Marosz.
Vláda podľa neho prezentuje dohodu o ukončení zmluvy so zhotoviteľom len z jej peknej stránky. „Opakuje výhody, ktorými majú byť rýchle opustenie stavby a vyplatenie subdodávateľov. Toto však nemusí byť vôbec pravda,“ tvrdí poslanec.
K peniazom sa nemusia dostať všetci
Poukázal na informácie konkrétnych zhotoviteľov, že zrejme nebudú nikdy vyplatení. „Existuje totiž viacero dodávateľov, ktorí sa nedokážu dostať na zoznam poškodených, pričom práce na tuneli Višňové poctivo odviedli,“ uviedol Marosz s tým, že tiež hrozí, že ostanú nevyplatení podobne ako v kauze Váhostav. „Hnutie OĽaNO podáva takýmto subdodávateľom pomocnú ruku a budeme za nich bojovať,“ poznamenal Marosz.
Za ďalší problém označil, že Dúha sa v dohode o odstúpení zaviazala dokončiť viaceré práce. „Tieto práce už boli zaplatené,“ dodal Marosz. Majiteľ Dúhy Miroslav Remeta podľa poslanca odmieta tieto práce dokončiť a práce, ktoré boli zaplatené, bude musieť dokončiť niekto iný a budú zaplatené dvakrát.
Zhotoviteľa vybrali za ministra Počiatka
Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa začala v lete 2014 počas vlády Roberta Fica (Smer-SD). Konzorcium Salini Impregilo a Dúha vtedy vybrala za zhotoviteľa NDS na čele s Milanom Gajdošom, ministrom dopravy bol Ján Počiatek (Smer-SD).
Predpokladaná cena prác za výstavbu úseku bola takmer 900 mil. eur bez DPH, taliansko-slovenské konzorcium získalo zákazku za tretiu najnižšiu ponuku 409,8 mil. eur bez DPH (45,5 % z predpokladanej hodnoty), keďže prví dvaja uchádzači boli vylúčení pre kartelovú dohodu v súvislosti s inou stavbou.