Ministerstvo dopravy a výstavby oznámilo tento zámer v Úradnom vestníku Európskej únie. Ide o podmienku zverejnenia rok pred samotným konaním súťaže. Osobnú dopravu na uvedenej trati zabezpečuje súkromný prepravca RegioJet od roku 2012.
BRATISLAVA – Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) plánuje vypísať súťaž na prevádzku osobnej železničnej dopravy na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Tento zámer oznámilo v Úradnom vestníku Európskej únie. Ide o podmienku zverejnenia rok pred samotným konaním súťaže, informoval v stredu rezort dopravy.
Osobnú dopravu na uvedenej trati vo verejnom záujme na objednávku štátu zabezpečuje súkromný prepravca RegioJet, a. s. od roku 2012 a zmluva mu uplynie koncom roku 2020. Ministerstvo dopravy pripravuje liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy na viacerých regionálnych tratiach.
Elektrifikované krátke úseky v Bratislave a Komárne
Jednokoľajová železničná trať Bratislava – Komárno je dlhá sto kilometrov a patrí k vysoko vyťaženým z hľadiska každodenného cestovania. Elektrifikované sú krátke úseky v Bratislave a v Komárne a pre zvýšený záujem o cestovanie z okolitých oblastí bol v roku 2011 zrekonštruovaný úsek Bratislava, Podunajské Biskupice – Dunajská Streda.
„Táto trať sa teší vysokému záujmu cestujúcich. Veríme, že liberalizácia prinesie ďalšie zlepšovanie služieb a komfortnejšie cestovanie pre všetkých,“ povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd). „Záleží nám na tom, aby celý proces prebehol bez zbytočných chýb a súťaž priniesla predovšetkým výhody ako dostatok kapacity a prilákala do vlakov ďalších cestujúcich,“ uviedol minister.
Úvahy o možnosti zdvojkoľajnenia trate
V súčasnosti medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou premávajú vlaky v hodinových intervaloch, v špičkových časoch sú intervaly skrátené na tridsať minút. Z Komárna do Bratislavy je nastavený dvojhodinový interval, ktorý je v špičke zahustený na jednu hodinu. Technické možnosti križovania a samotnej priepustnosti tejto jednokoľajovej trate však nepovoľujú možnosť vedenia hustejšieho sledu vlakov.
„Ministerstvo dopravy pre zlepšovanie súčasného stavu podniká viacero krokov v súvislosti so zvyšovaním kapacity vlakov. V budúcnosti sa preto uvažuje aj o možnosti prípadného zdvojkoľajnenia. K investičným zámerom zároveň patrí pridanie ďalších zastávok či modernizácia zabezpečovacích zariadení z bezpečnostných dôvodov,“ priblížila hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Súťaže budú na viacerých regionálnych tratiach
Rezort dopravy tvrdí, že chce transparentnou verejnou súťažou umožniť, aby sa o prevádzkovanie osobnej železničnej dopravy mohlo uchádzať široké spektrum dopravcov, malých aj veľkých. V súlade s európskou legislatívou a podmienkami EÚ by sa súťaže na viacerých tratiach mohli začať už v budúcom roku.
Ministerstvo už skôr oznámilo zámer vyhlásiť súťaže na prevádzku osobnej dopravy na železničných tratiach Žilina – Rajec a Košice – Moldava nad Bodvou. Prepravu tam v súčasnosti zabezpečuje štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK). V pláne sú predbežne súťaže aj na iných regionálnych tratiach.
Desaťročná zmluva ZSSK so štátom uplynie v roku 2020
Ministerstvo dopravy musí vybrať nového prevádzkovateľa dotovaných vlakov aj na všetkých ostatných tratiach na Slovensku, kde zabezpečuje osobnú dopravu ZSSK. Desaťročná zmluva štátneho dopravcu so štátom o dopravných službách vo verejnom záujme uplynie tiež koncom roku 2020. Môže byť však predlžená o päť rokov, ak to nezakazujú právne predpisy EÚ.
RegioJet: Štát by mal predstaviť plán súťaží na všetkých tratiach
„Súťaž alebo posúdenie viacerých ponúk je najvýhodnejšou cestou, ako získať najlepšiu kvalitu dopravy za najnižšie dotácie zo strany štátu. Práve kvôli zlepšeniu služieb na železnici by sa mal štát zamerať predovšetkým na tie trate, kde dnes platí vysoké dotácie, jazdia tam staré vlaky a cestujúci v nich nedostávajú žiadne služby naviac,“ informoval hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.
Na trase Bratislava – Komárno podľa neho jazdia vlaky RegioJetu preto, pretože dokázal ponúknuť „výhodnejšiu cenu a lepšie služby“. RegioJet očakáva, že štát predstaví celkový harmonogram súťažení dotovaných vlakov na všetkých tratiach na Slovensku v logických balíčkoch ucelených tratí. „Iba tak prinesú súťaže maximálny efekt a zvýši sa šanca, že sa do nich prihlásia aj ďalší dopravcovia,“ uviedol Ondrůj.
Liberalizácia akú súčasť koncepcie verejnej osobnej dopravy
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) sa nedávno vyjadril, že liberalizáciu železničnej osobnej dopravy treba riešiť ako súčasť koncepcie verejnej osobnej dopravy. Sústrediť sa podľa neho treba najmä na zriadenie dopravnej autority ako subjektu na objednávanie a koordinovanie verejnej osobnej dopravy. Ako informoval riaditeľ IDH Rastislav Cenký, vnímajú previazanosť zámerov ministerstva dopravy – liberalizovať železničnú dopravu a meniť systém objednávania a koordinácie verejnej osobnej dopravy koncepčne cez tzv. dopravnú autoritu.
Úvodným krokom by malo byť zriadenie dopravnej autority
„Nie celkom rozumiem aktivite ministerstva dopravy a výstavby v tejto oblasti. Na jednej strane deklaruje záujem zriadiť dopravnú autoritu – subjekt, ktorý by mal byť objednávateľom a koordinátorom verejnej osobnej dopravy, na druhej strane pripravuje kroky, ktoré takúto efektívnu koordináciu môžu znemožniť,“ uviedol Cenký.
Reagoval tak na zámer rezortu dopravy pripraviť súťaže na prevádzku železničnej osobnej dopravy na viacerých tratiach. Plánované snahy ministerstva zriadiť dopravnú autoritu považuje riaditeľ IDH za úvodný krok k systémovému riešeniu verejnej osobnej dopravy na Slovensku a riešeniu liberalizácie osobnej železničnej dopravy ako jednej jeho súčasti.