Neskôr bude možné platiť na pobočkách kartami iných bánk, v súčasnosti to však možné nie je. Malo by to byť možné v prvom štvrťroku, momentálne beží technické testovanie služby.
Slovenská pošta, a. s., upozorňuje, že na jej pobočkách je v súčasnosti možné platiť iba kartou Poštovej banky, a. s., pričom platba je bezplatná. Štátna poštová spoločnosť zo zákona nemôže účtovať zákazníkom za platbu kartou na pobočkách.
„Neskôr bude možné platiť kartami iných bánk na pobočkách. V súčasnosti to však možné nie je,“ informovala v pondelok agentúru SITA hovorkyňa Slovenskej pošty Eva Rovenská.
Banky spoplatňujú výber hotovosti
Platiť kartami iných bánk na poštách by malo byť možné podľa zámeru Slovenskej pošty v prvom štvrťroku, momentálne beží technické testovanie služby. „To, čo v súčasnosti banky spoplatňujú (nie Slovenská pošta), je výber hotovosti na pobočke, za ktorý účtujú banky poplatok svojim zákazníkom. Pobočka Slovenskej pošty slúži v tomto prípade ako bankomat, no Slovenská pošta za výber hotovosti z platobnej karty na pobočke neúčtuje,“ upozornila Rovenská.
Kartová politika bola nesystematická
Poštová banka víta umožnenie platby kartami všetkých bánk na miestach Slovenskej pošty, ako aj to, že sa Slovenskej pošte podarilo vyriešiť situáciu s regulovanými poštovými službami a účtovaním poplatkov zo zúčtovania kartových transakcií.
„Doterajšie nastavenie kartovej politiky bolo nesystematickým krokom a pre Poštovú banku nič neprinášajúcim ‚benefitom‘ spôsobujúcim len negatívne reakcie. Vysoké poplatky kartami iných bánk nie sú príjmom ani konkurenčnou výhodou Poštovej banky,“uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.
Zmenu platieb iniciovali viackrát
Nový manažment Poštovej banky od roku 2015 inicioval zmenu nastavenia bezhotovostných platieb neúspešne podľa Žáčkovej už niekoľkokrát. „Teší nás preto, že konečne k tejto zmene vedenie Slovenskej pošty pristúpilo. Využívanie platobných kariet na poštách bolo stanovené vo vykonávajúcej zmluve z roku 2005 bývalými vedeniami Slovenskej pošty a Poštovej banky,“ poznamenala Žáčková.
Platba kartou na miestach Slovenskej pošty sa uskutočňuje cez tzv. poštomat, ktorý sa správa skôr ako bankomat. Umožňuje totiž aj iné funkcionality, ako výber hotovosti z účtu, zistenie zostatku na účte, či dobitie kreditu na mobile. Preto tieto platby banky môžu považovať a zaradiť v cenníkoch ako využitie bankomatu cudzej banky.
OĽaNo vyzvalo znížiť poplatky
Hnutie OĽaNO minulý týždeň informovalo, že Slovenská pošta umožňuje platbu SIPO aj bankomatovou (debetnou) alebo kreditnou kartou, ale bez poplatku iba kartou Poštovej banky. Upozornil na to expert opozičného hnutia na ekonomiku a podnikanie Peter Kremský s tým, že zákazníkom pošty sa platba kartou inej banky môže mnohonásobne predražiť.
„Je to obmedzovanie konkurencie a diskriminácia ostatných bánk. Treba si položiť otázku, prečo je takmer všade možné zaplatiť kartou aj malé sumy bez poplatku, iba Slovenská pošta to nedokáže s prevádzkovateľom terminálov vybaviť,“ uviedol Kremský.
Pre zvýšenie poplatku za úhradu SIPO v hotovosti vyzvalo OĽaNO Slovenskú poštu dočasne znížiť poplatky na polovicu, kým nevybaví platobným terminálom všetky svoje pobočky na Slovensku. Mala by tiež umožniť bezplatnú úhradu šekov cez platobný terminál kartami všetkých bánk, vrátane zahraničných, zabezpečiť spoľahlivé fungovanie funkcie eSIPO a načítavanie kódov SIPO cez mobil.
Podhodnotený poplatok za SIPO
Slovenská pošta zdôvodnila zvýšenie poplatku za spracovanie platby SIPO v hotovosti tým, že bol dlhodobo podhodnotený a neodzrkadľoval základnú úroveň nákladov. Poplatok za spracovanie úhrady dokladu SIPO bol navýšený v priemere o 46 centov. Napriek tejto úprave je cena za spracovanie úhrady SIPO stále nižšia v porovnaní s výškou poplatkov najväčších bánk a na priemernej úrovni poplatkov Českej pošty. Úprava cien sa nedotkla tretiny ľudí, ktorí platia SIPO bezhotovostne, a teda bez poplatku za spracovanie.