Na úsekoch hlavnej domácej diaľnice D1, ktorá ani po polstoročí výstavby stále neprepojila Bratislavu s Košicami, majú vzniknúť elektrické nabíjacie stanice pre elektromobily.
Znižovanie emisií
Podľa štátneho tajomníka Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslava Kmeťa (nom. Sme rodina) pre osobné automobily budú približne na každom 40. kilometri a pre nákladné vozidlá majú byť každých 60 kilometrov.
Stav verejnej dopravy vyháňa ľudí do áut, vlaky by mali byť pre ministerstvo dopravy prioritou
„V prípade vodíka sa ráta sieť plniacich staníc na každom 200. kilometri, keďže tieto vozidlá majú väčší dojazd ako elektrické vozidlá,“ informoval na sociálnej sieti Kmeť zatiaľ bez bližších detailov.
Vojna všetko komplikuje
K znižovaniu emisií podľa neho prispievajú aj vozidlá jazdiace na skvapalnený plyn LPG, pretože vytvárajú približne o 30 percent menej emisií ako automobily na benzín či naftu.
Emisie v doprave sa podľa štátneho tajomníka už postupne znižujú. „V prípade automobilov na fosílne palivá sa začali vyrábať motory s nižšou emisiou CO2 a do fosílnych palív sa navyšujú biologické prímesi. Našim spoločným cieľom je, aby postupne vznikali nové, ktoré budú tvorené na biologickej báze,“ priblížil Kmeť.
Ako pripomenul, opatrenia v rámci balíčka Európskej únie Fit for 55 v cestnej doprave budú smerovať k tomu, aby sa do roku 2030 znížil počet emisií o 55 % oproti objemu vyprodukovanému v roku 1990. „Treba ale povedať, že žijeme v prechodnom období, kedy dochádza k postupnému prechodu na ekologickú formu dopravy. Jeho rýchlejší a plynulý nástup do značnej miery komplikuje vojenský konflikt na Ukrajine,“ dodal Kmeť.