Motoristi môžu niektoré diaľničné úseky a rýchlostné cesty využívať bezplatne. To znamená, že nie sú povinní si zakúpiť diaľničnú známku a za prejazd im nehrozia žiadne pokuty. Pozrite si, či sú úseky, ktoré využívate, sú spoplatnené a ako to bude v prípade dokončenia nultého obchvatu okolo Bratislavy.
Mnohí z vodičov, ktorí využívajú primárne obchvaty okolo väčších slovenských miest, ich môžu pokojne využívať aj naďalej. Ako uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová, zo spoplatnenia sú vyňaté obchvaty miest, tzv. intravilány, ktoré prechádzajú cez mestá.
Po diaľnici bez známky
Diaľničné úseky napríklad v Bratislave, Nitre či Banskej Bystrici spoplatnené nie sú. Michalová informovala, že zo spoplatnenia sú vyňaté aj kratšie úseky, ako je D2 Bratislava – Rusovce či R1 križovatka Hronská Dúbrava.
Bezplatné diaľnice a rýchlostné cesty sú označené dopravnou značku „diaľnica“/“rýchlostná cesta“ s dodatkovou dopravnou značkou, kde je prečiarknutá diaľničná známka (II22b). Takáto dodatková tabuľa je vždy na začiatku nespoplatneného úseku.
Na stránke ndsas.sk si môžu motoristi zároveň overiť, či úsek, ktorý každodenne využívajú, sa nachádza na zozname spoplatnených úsekov.
Nultý obchvat Bratislavy spoplatnia
Po dokončení kľúčového nultého obchvatu D4R7 okolo Bratislavy, sú vodiči povinní zakúpiť si diaľničnú známku, ak ho majú v pláne využívať. Informovala o tom hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká.
Dodala však, že tento úsek bude spoplatnený až vtedy, keď budú finálne dokončené všetky jeho časti. Takto boli nastavené pravidlá v čase, kedy vtedajší minister rezortu dopravy Roman Brecely (Sieť) podpisoval zmluvu s medzinárodným konzorciom španielskej spoločnosti Ferrovial Agroman a rakúskeho Porr Bau.
Dodala, že súčasný minister Árpad Érsek pôvodné znenie zmluvy nemenil. Tiež nevylúčila, že by tak nemohla urobiť prípadne nová vláda po februárových parlamentných voľbách a vyňať tento obchvat so zoznamu spoplatnených úsekov.
OĽaNO by spoplatnenie zrušilo
Súčasný tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz uviedol, že strana by jednoznačne presadzovala vyňatie nultého obchvatu Bratislavy so zoznamu spoplatnených úsekov.
Oslobodenie od diaľničných poplatkov by ponechal minimálne do času, pokým sa na Slovensku nevybuduje plnohodnotná diaľničná sieť.
Uviedol, že tieto intravilány okolo veľkých miest odľahčujú hustú dopravu v centrách, poskytujú ľuďom z priľahlých miest rýchlejšie a komfortnejšie cestovanie a zároveň sa autá odklonia z vedľajších ciest, ktoré vedú cez malé obce.
Dodal, že rovnaký postup by zaviedol plošne, teda napríklad aj na spoplatnenom úseku diaľnice smerom do Rajky či Stupavy.