Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začína v sobotu s opravou strategického mosta Pustý hrad na ceste prvej triedy I/16 pri Zvolene.
Po osadení desiatok kusov dopravného značenia v doobedňajších hodinách odštartujú popoludní práce v režime 24 hodín denne.
Most je v nevyhovujúcom stave
Viac ako sedemstometrový most budú diaľničiari komplexne opravovať prvýkrát od jeho postavenia v roku 1996. Celková investícia do obnovy predstavuje 3,75 milióna eur bez dane pridanej hodnoty (DPH).
Dôvodom opravy mosta je jeho nevyhovujúci technický stav, ktorý sa prejavuje trhlinami a nerovnosťami na vozovke, porušením mostnej izolácie a následnou degradáciou nosnej konštrukcie.
Rekonštrukcia križovatky pri Košickej bráne v Levoči je vo finálnej fáze, chcú ju odovzdať koncom mesiaca
Pre minimalizovanie dopravných zápch je oprava mosta rozdelená na dve etapy, pri zachovaní vždy jedného prejazdného pruhu.
„V časoch rannej a podvečernej dopravnej špičky bude doprava usmerňovaná vďaka regulovčíkom priamo na mieste. V ostatnom čase bude doprava riadená prostredníctvom svetelnej signalizácie,“ informovala NDS. Ukončenie prác na moste predpokladá koncom októbra tohto roka.
Prebehnú búracie a opravné práce
Oprava mosta pozostáva z búracích a opravných prác. V rámci búracích prác sa odstránia pôvodné zvodidlá, zábradlia, protidotyková ochrana nad železničnou traťou, rímsy, odvodňovače, vozovkové vrstvy, obnaží sa horný povrch nosnej konštrukcie a odstráni sa pôvodná izolácia v celej dĺžke mosta.
„Následné opravné práce budú pozostávať zo sanácie pohľadových plôch z dolnej strany nosnej konštrukcie v mieste mostných záverov, z vyčistenia vnútorných priestorov mosta, kompletnej výmeny odvodnenia,“ priblížili diaľničiari.
Rekonštrukcia mostov je pre ministerstvo dopravy prioritou, hľadá konzultanta na prípravu týchto opráv
Stavbári osadia nové rímsy, položia nové asfaltové vrstvy vozovky vrátane celoplošnej izolácie, osadia nové zvodidlá, pribudne nová protidotyková ochrana nad železničnou traťou aj nové revízne schodisko.
Pre osobné vozidlá je navrhnutá obchádzková trasa, čiže motoristi si môžu vybrať či využijú obchádzkovú trasu alebo zvolia regulovaný prejazd mostom.
Obchádzka vedie cez mesto
„Vodiči cestujúci po R1 od Budče v smere do Lučenca a Krupiny môžu využiť alternatívnu trasu po ceste I/66 a prejsť na cesty III/2453 a III/2452 (obchádzková trasa vedená cez mesto). Túto trasu môžu využiť aj motoristi prichádzajúci z Banskej Bystrice cestujúci do Lučenca,“ dodala NDS.
NDS uzavrela zmluvu na opravu mosta Pustý hrad koncom apríla so spoločnosťou Swietelsky-Slovakia so sídlom v Bratislave.
Tá spomedzi piatich uchádzačov vo verejnom obstarávaní podľa diaľničiarov ponúkla najlepší pomer ceny a kvality za celý predmet zákazky, čo bolo kritérium na vyhodnotenie ponúk.
Zhotoviteľ má najviac dvesto dní
Zhotoviteľ má podľa zmluvy uskutočniť práce za uvedenú zmluvnú cenu zhruba 3,75 milióna eur bez DPH maximálne do takmer dvesto dní od ich začatia.
Predpokladaná cena za opravu mosta pri vyhlásení súťaže v januári tohto roka bola 4,9 milióna eur bez DPH.
Pri vyhodnotení ponúk mala navrhnutá cena váhu 65 % a lehota obmedzenia dopravy počas prác na moste. Zhotoviteľ túto lehotu navrhol v požadovanej minimálnej dĺžke 168 dní.