Tender na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, trvajúci už jeden a štvrť roka, sa opäť predĺži. Dôvodom sú znovu námietky jedného neúspešného uchádzača po tom, ako Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) opäť vyhodnotila ponuky na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Námietky podľa NDS podalo v posledný možný deň taliansko-slovenské združenie spoločností INC, S. p. A.,Turín, Cesty SK, s. r. o., Košice a CEDIS, s. r. o., Bratislava. O námietkach bude opäť rozhodovať ÚVO.
Diaľničiari žiadajú sankcie
Motoristi si musia počkať na ukončenie súťaže a začiatok stavebných prác na úseku R2 Kriváň – Mýtna v dĺžke vyše 9 kilometrov minimálne do jari budúceho roka.
„Celý proces súťaže sa tak môže predĺžiť o tri až štyri mesiace. Predpokladaný termín podpisu zmluvy o dielo je marec 2020,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Diaľničiari považujú nové námietky za obštrukčné.
Diaľničiari žiadajú bezodkladné ukončenie tendru na stavbu R3 Tvrdošín - Nižná
„Vzhľadom na vývoj situácie NDS očakáva obdobné námietky aj v ostatných verejných obstarávaniach. Dôrazne preto voláme po sankcionovaní obštrukčných námietok. Takéto cielené námietky spôsobujú NDS administratívnu škodu, najvýznamnejším dôsledkom je však blokovanie výstavby nových úsekov,“ upozornila Michalová.
Štyri ponuky
NDS vyhodnotila v tendri na stavbu R2 Kriváň – Mýtna ponuky štyroch uchádzačov, pričom rozhodoval najlepší pomer ceny a kvality. V júni prijala ponuku slovensko-českej skupiny dodávateľov na čele so spoločnosťou Doprastav, a. s., Bratislava, a to na základe druhej najnižšej ceny 232,15 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
V jej prospech rozhodli kvalitatívne kritériá a najvyšší počet bodov (94,33). Ďalšími členmi skupiny sú spoločnosti Strabag, s. r. o., Bratislava, Eurovia SK, a. s., Košice a Eurovia CS, a. s., Praha. Predpokladaná cena prác plánovaných na štyri roky bola 234,08 mil. eur bez DPH. Výstavba úseku R2 bude financovaná zo štátneho rozpočtu.
Oprava mosta v Malackách bude stáť státisíce eur, rekonštrukciou prejdú aj ďalšie stavby
Taliansko-slovenské združenie ICM, S. p. A., Vicenza a Váhostav – SK, a. s., Bratislava navrhlo najnižšiu cenu 209,5 mil. eur bez DPH. Získalo 91,94 bodov, teda menej ako skupina na čele s Doprastavom.
Slovensko-česko-francúzske združenie na čele so spoločnosťou SMS, a. s., Banská Bystrica navrhlo cenu 271,26 mil. eur bez DPH (90 bodov) a ďalšie taliansko-slovenské združenie vedené spoločnosťou INC predložilo ponuku vo výške 253,29 mil. eur (65,06 bodu).
ÚVO nenamietal pri výsledku súťaže
Proti vyhodnoteniu ponúk sa odvolal uchádzač, ktorý sa po vyhodnotení ponúk umiestnil na poslednom štvrtom mieste. „NDS vníma podanú námietku ako obštrukčnú, pretože posledný uchádzač ponúkol oproti víťazovi cenu vyššiu o viac ako 21 miliónov eur a zároveň jeho technické riešenie výraznejšie zasiahne do prírodného prostredia a má vyššie prevádzkové náklady. Uchádzač, ktorý podal námietku, doposiaľ nikdy nerealizoval výstavbu diaľnic alebo rýchlostných ciest na Slovensku,“ poznamenala Michalová.
Cieľom NDS je, aby súťaž bola bezodkladne ukončená a mohli sa začať stavebné práce. „NDS trvá na správnosti a zákonnosti procesu vyhodnotenia ponúk. ÚVO vo svojom rozhodnutí nenamietal výsledok vyhodnotenia ponúk, iba definoval potrebu doplnenia zápisnice o vyhodnotení ponúk. NDS koná podľa rozhodnutia ÚVO, komisia opätovne vyhodnotila súťaž a nadštandardne podrobne doplnila zápisnicu o vyhodnotení ponúk,“ dodala Michalová.
Doprava vo Svrčinovci bude plynulejšia, diaľničiari začali s realizáciou semaforov
Obmedzenie špekulatívnych námietok a odvolaní je jedným z hlavných zámerov novej novely zákona o verejnom obstarávaní, ktorú Národná rada SR prijala 17. októbra. Účinnosť by mala nadobudnúť 1. januára 2020.
ÚVO, ktorý novelu pripravil, má zásadné výhrady k schváleným pozmeňujúcim návrhom, zasahujúcim do jej obsahu. Predseda ÚVO Miroslav Hlivák preto požiadal prezidentku SR Zuzanu Čaputovú, aby zvážila možnosť nepodpísať novelu a vrátiť ju do parlamentu na ďalšie prerokovanie.